Prazdroj zdražuje plechovkové a lahvové pivo, zvyšují se náklady. Čepované nechává beze změny

Plzeňský Prazdroj zdražil všechny druhy svých piv, která se prodávají v obchodech. Tedy ta, která jsou v lahvích nebo v plechovkách. Ceny točeného se nemění.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čisté sklo je stejně důležité jako kvalitní pivo

Čisté sklo je stejně důležité jako kvalitní pivo | Foto: Alexej Maximov | Zdroj: Český rozhlas

Pivovar zvýšil ceny o tři procenta, což může znamenat zdražení o pár haléřů, maximálně o korunu. Záleží ale na tom, jak se zachovají obchodníci a zda přizpůsobí své marže. A také jak velké mají zásoby.

Růst cen jen u plechovek a lahví pivovar zdůvodnil tím, že zdražují hlavně obaly. Například hliník, který se používá pro výrobu plechovek. Jak ale řekla Radiožurnálu mluvčí pivovaru Jitka Němečková, chce také chránit hospody a restaurace, které pivo čepují.

„Zachováváme ceny piva čepovaného pro hospody a restaurace na stále stejné úrovni. Podporujeme tak českou pivní kulturu a provozovatele hospod a restaurací, kteří se v poslední době museli potýkat s regulatorními opatřeními,“ vysvětlila. Opatřeními myslí hlavně povinnost zavedení EET a zákaz kouření v restauracích.

Je pravda, že v poslední době si mnozí hospodští hlavně v menších obcích stěžují na to, že hostů ubývá. Že si lidé spíše koupí pivo v obchodě, než aby si došli na točené. Jenže je otázka, na kolik může tento trend nová cenová politika Prazdroje změnit.

Zájem o pivo v plechovkách v Česku prudce roste, prodej lahvového neklesá

Číst článek

Změna chování je dlouhodobá

Zatím je to jen jeden pivovar a zdražení baleného piva není tak výrazné, aby vedlo k nějaké revoluci ve zvycích pivařů.

„Tak točený je točený. Kdo chce být doma, tak si to koupí doma, ať už je to z obchodu nebo z hospody, takže myslím, že je to jedno,“ myslí si třeba Světlana Korová z pražské restaurace Ztráty a nálezy.

Tomáš Maier z katedry ekonomiky České zemědělské univerzity ale upozorňuje, že trend návštěv pivnic a hospod se mění už několik let. „Změna toho spotřebitelského chování je dlouhodobá. Jsou tu demografické vlivy, typický český pivař, který byl zvyklý každý den zajít do hospody a dát si několik kousků, odchází. Lahvové pivo si nyní lidé kupují třeba na zahrádky, takže změna bude minimální,“ řekl Radiožurnálu.

Konkurence nic nemění

Jiné české pivovary zatím nemluví o tom, že by o zvyšování cen v dohledné době také přemýšlely. „K případné úpravě cen společnost Pivovary Staropramen přistupuje na základě vlastní analýzy nákladů a vlastních vstupů, ne na základě konkurence,“ potvrdila například mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová.

Mluvčí Budějovického Burvaru Petr Samec na dotaz odepsal, že pivovar má vlastní cenovou politiku a o případných změnách nejprve informuje své obchodní partnery. Podobně postupují i další výrobci piva.

Loňská výroba českých pivovarů byla rekordní, meziročně stoupla téměř o 2 procenta na 20 a půl milionu hektolitrů piva a nealka. Domácí spotřeba byla 143 litrů piva na hlavu za rok.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme