Snížení rychlosti v Praze má omezit hluk, přinese ale vyšší exhalace

Na klíčových dopravních tepnách v Praze je od 1. ledna rychlost omezena na 50 kilometrů v hodině. Dříve se přitom v těchto úsecích mohlo jet sedmdesátkou nebo osmdesátkou. Důvodem snížení rychlosti je snaha o omezení hluku v okolí silnic.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hustý provoz na magistrále

Hustý provoz na magistrále | Foto: Jan Rosenauer

Ředitel odboru dopravy pražského Magistrátu Jan Heroudek potvrdil, že jedním z důvodů tohoto rozhodnutí byla skutečnost, že magistrát v roce 2008 prohrál soud o snížení hluku na severojižní magistrále.

Přehrát

00:00 / 00:00

O omezení rychlosti na některých komunikacích v Praze diskutovali ve večerních Ozvěnách dne ředitel odboru dopravy pražského Magistrátu Jan Heroudek a dopravní expert Stanislav Huml

"Rozhodnutí vychází z akčního plánu, který si Praha na základě evropských směrnic nechala vypracovat. Jedním z doporučení bylo právě snížení rychlosti na některých úsecích," řekl Heroudek.

Dopravní expert Stanislav Huml ale účinnost opatření zpochybňuje. Pomůže podle něj pouze u nákladní dopravy. U osobních aut bude rozdíl minimální.

"Pokud jde o tříproudou komunikace jako 5. května, tedy dálničního typu, tak 70 kilometrů v hodině není mnoho. Navíc pokud auta jedou na pátý rychlostní stupeň, je jejich jízda ekologičtější. Při padesátce jsou na trojku nebo čtyřku vyšší otáčky motoru a tedy i vyšší exhalace," tvrdí Huml.

Magistrát ovšem počítá i s dalšími opatřeními. Podle Heroudka půjde o výstavbu protihlukových stěn, nasypání protihlukových valů, úprava povrchu vozovek tak, aby byly méně hlučné a také o výměnu oken v postižených oblastech.

Větší kolony by se tvořit neměly

Na samotné dopravě by se snížení rychlosti nemělo výrazně projevit. Obavy z častějších dopravních kolapsů Huml odmítá.

"Naopak, pomalá jízda je velmi plynulá. Pokud ale bude cesta volná, musíme počítat s tím, že pojedeme kvůli omezení rychlosti déle," míní Huml.

Podle Heroudka jsou limitujícími faktory semafory na křižovatkách v okolí I.P. Pavlova. "Řidiči si budou muset kolonu vystát, ať už k ní přijedou rychleji nebo pomaleji," uzavřel ředitel odboru dopravy.

Igor Maňour, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme