Polsko buduje svůj malý Suezský průplav. Z kanálu napříč Viselskou kosou ale nejsou všichni nadšení

Nadšení i kritiku vyvolává stavba plavebního kanálu přes unikátní Viselskou kosu na polském Baltu. Průplav umožní polským lodím, aby se vyhnuly plavbě přes ruské teritoriální vody – konec Viselské kosy se totiž nachází na území Ruské federace.

Tento článek je více než rok starý.

Krynica-Zdrój Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavební technika v plné práci, rypadla hloubí začátek nové vodní cesty. Tak nyní vypadá okolí budoucího průplavu. Polská vláda dokonce pro propagaci díla zřídila improvizovanou terasu, odkud je vidět na budoucí kanál mezi Baltským mořem a Viselskou zátokou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Martina Dorazína o stavbě kanálu přes unikátní Viselskou kosu

Na průplav existují různé názory. Jedni se domnívají, že to pomůže rozvoji Viselské zátoky, jiní, že to vůbec není jisté, a další si myslí, že tato stavba bude neutrální. Lidé se také bojí, aby stavba nepoškodila největší zdejší bohatství – pláže a přírodu. Shodují se ale, že se může stát zajímavou turistickou atrakcí.

„Tato investice předpokládá, že do Viselské zátoky budou připlouvat námořní lodě ze Skandinávie nebo západní Evropy. Byl bych velmi rád a držím tomu palce, tím spíš, že zakotví u nás, v Krynici, kde je největší jachetní přístav na celé veliké zátoce. Trochu se bojíme, že průplav bude mít negativní vliv na kvalitu našich pláží. Doufáme, že je stavba nepoškodí a že na tom všichni vyděláme,“ říká starosta Krynice Krzysztof Swat, který je zároveň rád, že průplav město neodřízne od okolního světa.

Plán stavby kanálu, který má spojit Gdaňský záliv a Viselskou zátoku | Zdroj: Wikimedia Commons

„Mají tu být dva mosty, otevřené nebo zavřené podle toho, jestli loď připlouvá, nebo vyplouvá. Prostor mezi nimi vyplňují zdymadla. Most se otevře, loď z moře vpluje a komora se za ní uzavře. V té chvíli funguje druhý most, který se zvedne až ve chvíli, kdy se spustí most od moře. V každé chvíli tak bude jeden z mostů otevřený pro silniční dopravu, a to v obou směrech. Kdyby byl problém s příjezdem, Krynica by na tom ztratila,“ uvedl pro Radiožurnál.

Značné obavy mají také ochránci zdejší přírody, zařazené do programu NATURA 2000. „Nevíme, jak se zachová voda, až bude kosa prokopaná, a jaký vliv to bude mít na zátoku v době bouří. A druhou věcí je efektivnost. Bude trvat hodně dlouho, než se tato investice vrátí, pokud vůbec. Velké lodě stejně nebudou moci kanál používat. Viselská zátoka je mělká a vodní cestu bude neustále nutné hloubit, odbahňovat a udržovat. A to bude stát asi víc, než jsou poplatky ruské straně za proplutí její úžinou, která leží jen o kousek dál. Ty peníze by měli spíš investovat do opravy jediné silnice, která po kose do Krynicy vede. Je úzká, plná děr a každý rok na ní umírá hodně lidí. Podle mě je to úplně nesmyslná investice,“ říká Samuel Sosnowski z organizace Kuling.

Se stavbou kanálu, jehož celková délka má dosáhnout 1526 metrů, nesouhlasí ani Evropská komise.

Martin Dorazín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme