Toy Story ani napočtvrté neztratilo kouzlo. Diváky si získá panikařící plastová vidlička

Z filmu Toy Story 4: Příběh hraček | Zdroj: Falcon

Pokračování oblíbené animované série o životě hraček navazuje na příběh známých postav s další dávkou dobrodružství. Přináší přitom solidní chvíle humoru i dojetí – a k tomu úplně nového favorita tvořeného z plastu a zosobnělé krize identity.

Tento článek je více než rok starý.

Recenze Starožitnictví Druhá šance (USA) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Partička hraček v čele se šerifem Woodym (Tom Hanks/Michal Dlouhý) a vesmírným rangerem Buzzem Rakeťákem (Tim Allen/Zbyšek Pantůček) naučila své diváky v průběhu těch více než 20 let, kdy se s několikaletými pauzami vracela do kin, řadu věcí. Jak překonat rozkoly s druhými. Jaká je síla přátelství. Jak se vyrovnat se zármutkem. Jak dospět. Jak říct sbohem. A přitom v generaci dnešních mladých dospělých vybudovala neoprávněný strach z toho, že svým konáním v dětství způsobili i vlastním hračkám doživotní traumata.

I v animovaném světě Toy Story se za ta léta mnoho změnilo. Skupina hraček nejdříve prořídla, pak navždy opustila Andyho pokojíček a dostala se k malé Bonnie (Madeleine McGrawová/Adéla Naumovičová). Woody svému novému dítěti zůstává charakteristicky věrný, ačkoli si ho černovlasá dívenka stále častěji nevybírá ke hře a nechává ho ležet ve skříni, kde si ho ostatní dobírají proto, že už si vypěstoval svůj první chomáč prachu.

Hobbs a Shaw vnáší do filmové série Rychle a zběsile další připitomělou akční zábavu

Pak se řady místní rodiny hraček opět rozrostou o nového člena. Je jím Vidlík (Tony Hale/Votěch Kotek), celkem obyčejná plastová vidlička se dvěma nesouměrnýma koulícíma očkama, pusou z plastelíny, nožkama z dřívek a rukou z chlupatého drátu. Bonnie ho vytvořila první den ve školce, který byl pro ni obzvlášť těžký, protože si nedokázala najít žádné kamarády.

Woody pochopí, že je Vidlík pro holčičku důležitý, a tak vezme na sebe pomoc s jeho adaptací mezi hračky žijící v Bonniině pokojíčku. Říct, že s tím má okatá vidlička problémy, by bylo zlehčováním jeho panických záchvatů. Vidlík se totiž považuje za odpad, který patří do koše. Tam se také celou následující noc s nadšením vrhá a Woody ho trpělivě vyhazuje zpátky na postel vedle jeho majitelky.

V tradici Toy Story hračky i v tomto filmu zabloudí a musí najít cestu domů. Napínavá výprava tentokrát začne kvůli Vidlíkovi, který při rodinném výletu v obytném autě vyskočí oknem s prohlášením, že přece není hračka, ale příbor vhodný k jedení polévky. A zachránce Woody se zcela pochopitelně vydá za ním.

Kovbojovo snažení přesvědčit svého nového kamaráda, že stojí za víc než pohřbení zaživa v útrobách smetí, je oba zavede až do starožitnictví Druhá šance, kde tyransky vládne mrkací panenka Gábinka (Christina Hendricksová/Berenika Kohoutová) a její morbidní loutkoví poskoci. Woody tu ale objeví také dávnou známou – porcelánovou Pastýřku (Annie Pottsová/Petra Tišňovká ) a její tři oddané ovečky.

Ačkoli je Vidlík tím, kdo viditelně trpí krizí identity, téma hledání vlastního hlasu a domova, ať už to znamená cokoli, se nese dějovými linkami rovnou několika postav. I proto se čtvrtý snímek, následující uspokojivě uzavřenou příběhovou trilogii, nezdá být zoufale zbytečným žadoněním po peněženkách diváků.

Toy Story 4: Příběh hraček

animovaná komedie
USA, 2019, 100 min
Režie: Josh Cooley
Scénář: ,
Hrají: Tom Hanks / Michal Dlouhý, Tim Allen / Zbyšek Pantůček, Annie Pottsová / Petra Tišnovská, Christina Hendricksová / Berenika Kohoutová, Tony Hale / Vojtěch Kotek, Keanu Reeves / Václav Rašilov

Hodnocení: 80 %

Známé charaktery stále rostou – a s nimi i generace diváků, která tehdy v polovině 90. let u pionýrské zcela počítačové animace zažívala první zkušenosti s kinematografií. Právě lidé kolem dvaceti a třiceti let se zdají být jednou z cílovek čtvrtého filmu série, která vždy bývala i přes svou jednoduchou dramatickou strukturu trochu moc temná a emocionálně komplexní.

Současná meme kultura s otevřenou náručí přijme za svou plastovou vidličku s pocity a problémy s doceněním sebe samotné (#úplnájá). Spolu s ní si zamilují i originální píseň Nemůžeš se hodit do smetí, která vůbec nezní jako výtvor skutečného snímku, ať už si její název opakujete jakkoli dlouho.

I čtvrtý výlet do světa, v němž každý den ožívají hračky a nadšeně vyhlížejí nejroztodivnější hry se svými majiteli, znamená návrat do nekončících hranic fantazie. Od srdce se při něm zasmějete, beze studu si popláčete a docela nečekaně se vcítíte do příboru. Zbytek pak strávíte obdivováním detailů, které této realitě vetkli animátoři. Ať už je to textura vlasů na panence, jakou jste mívali v dětství také, nebo třeba hororová chůze postaviček s otvíracími ústy, které vám budou nahánět hrůzu.

O kýžený zážitek vás nepřipraví ani český překlad a dabing. Do rozvernosti studia Pixar totiž přidává vlastní dávku invence. Vojta Kotek se tak vyblbne jako Vidlík a divákům se představí ovečky Kazi, Teta a Libuše nebo kanadský kaskadér Hop Eláhop.

Film Toy Story 4: Příběh hraček měl premiéru 8. srpna. Kina ho hrají v originálním znění s titulky nebo v dabingu.