Od ledna 2009 se zřejmě začne vybírat mýtné na většině silnic

Ministerstvo dopravy chce spustit mýtný systém na silnicích první, druhé a třetí třídy od ledna 2009. Šéf resortu Aleš Řebíček to oznámil v České televizi s tím, že vítěz výběrové řízení na dodavatele satelitní technologie by měl být znám už letos.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kamion

kamion | Foto: Marián Vojtek

Původně se mýto mělo platit pouze na silnicích první třídy, a to pomocí mikrovlnné technologie. O rozšíření mýtného na silnice druhých a třetích tříd ale usilují dlouhodobě krajští hejtmani.

"Pokud bychom vybírali pouze na jedničkách, tak skutečně hrozí nebezpečí přesunu na silnice 2. nebo 3. třídy. Musíme si uvědomit, že to plošné mýto neslouží pouze k získání peněz, ale je to možnost ovlivnit dopravní proudy a v podstatě regulovat dopravu," vysvětlil Řebíček důvody, proč chce ministerstvo zavést plošný výběr mýtného.

Zavedení plošného mýtného musí podle brněnského primátora a dopravního experta ČSSD Romana Onderky předcházet studie výnosnosti. Zvýšení inflace by totiž systém ekonomicky znehodnotilo.

"Jestli druhá etapa má být spuštěna v lednu 2009, tak dneska dokáži tvrdit, že ministerstvo bude mít dost práce, aby to vůbec zvládlo. Musíme si uvědomit, že ten systém tak, jak je nastaven, není jednoduchý," řekl Onderka v diskuzi České televize.

Onderka také připomněl, že ministerstvo se bude muset dohodnout s firmou Kapsch, která je dodavatelem mikrovlnné technologie, na odškodnění, protože Rakušané měli vybírat mýtné právě i na silnicích první třídy.

Ministr Řebíček v tom problém nevidí. "Co se týče smlouvy s Kapschem, tak v podstatě projekt jedničky, dvojky, trojky satelitem, tam nefiguruje nijak, to je rozhodnutí vlády," podotkl ministr. Onderka s Řebíčkem jsou pro kombinaci mikrovlnné a satelitní technologie.

Sdružení autodopravců ČESMAD by zajímalo hlavně to, jestli se zavádění dalšího mýtného státu vůbec vyplatí. "My se samozřejmě na žádné další mýto netěšíme, spíš se bojíme toho, aby nedošlo k problému jako při spouštění první etapy, kdy se do poslední chvíle nevědělo, zda bude, jak bude rozsáhlá, jaké budou sazby," upozornil mluvčí sdružení Martin Felix.

Zatím se mýtné u nás vybírá na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Dosud Státní fond dopravní infrastruktury chce letos vybrat na dálnicích a rychlostních komunikacích necelých pět miliard korun, z toho ale dvě miliardy odvede firmě Kapsch.

Martin Hromádka, Pavel Otto, Marie Matúšů Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme