Začala mezinárodní kampaň za stejné platy pro muže i ženy

Dobrá práce, to je dobrý život pro ženy. Pod tímto heslem odstartovala Mezinárodní konfederace odborových svazů dvouletou kampaň za mzdovou rovnoprávnost pracovníků obou pohlaví. Akci zahájila v Bruselu symbolicky na Mezinárodní den žen konferencí o diskriminaci v platové oblasti. Rozdíly ve mzdách za stejnou práci dosahují podle průzkumu Mezinárodní konfederace odborových svazů 12 až 60 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mamounata Cisse (vlevo)

Mamounata Cisse (vlevo) | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Nejhorší je situace v rozvojových zemích a v tradičně patriarchálně založených společnostech, jako například v Japonsku, Kazachstánu nebo Gruzii.

Jak uvedla zástupkyně generálního tajemníka Mezinárodní konfederace odborových svazů Mamounata Cisse z Burkiny Faso, ženy chudých zemích subsaharské Afriky čelí ještě daleko vážnějším problémů.

"Jsou samozřejmě velké rozdíly v postavení žen na vyspělém severu a chudém jihu," říká. Ženy na severu mají podle ní často zaručenu rovnoprávnost alespoň na papíře, na chudém jihu ale nemají přístup ke vzdělání, v mnoha státech se stále ještě praktikuje mnohoženství, nemohou dědit po svých předcích a jsou také často obětí tradičních rituálů, jako je obřízka.

"Tato diskriminace stále pokračuje. Je to právě kvůli nízké úrovni vzdělanosti ženské populace v těchto zemích. Dokud se toto nezmění, nehneme se z místa," upozorňuje Mamounata Cisse. Stěžuje si také na to, že při hospodářských nebo politických krizích jsou v mnoha rozvojových zemích ženy první na řadě, kdo přichází o práci.

Koordinátorka mezinárodní právě začínající kampaně "Dobrá práce, dobrý život pro ženy", Holanďanka Marieke Koning Českému rozhlasu vysvětlila cíle, kterých chtějí odbory dosáhnout.

"Chceme touto akcí, která potrvá dva roky, přimět vlády ke změnám zákonů, které se týkají mezd, podmínek pečování o děti a dalších záležitostí. Vydat zákon ale často nestačí, chceme také změnit přístup zaměstnavatelů a společnosti k ženám. Vlády a zaměstnavatelé od nás tedy během této kampaně uslyší opravdu mnoho argumentům," říká Marieke Koning.

Vlastní kampaň má už čtyři roky také belgická odborová centrála FGTB. Jejím hlavním motivem je žlutý nápis "25 %". O tolik menší mzdy totiž berou v tomto zakládajícím členovi Evropských společenství ženy na rozdíl od mužů. Celounijní průměr je přitom 18 procent.

"Je to opravdu ostuda. Říkáme, že žijeme ve společnosti, ve které je rovnost velmi důležitou hodnotou. Proč tu tedy stále existuje tak propastný rozdíl?" ptá se Giuseppina Desimone, která je v FGTB zodpovědná za otázky rovného postavení mužů a žen. Inu, i v Evropské unii někdy platí u nás známé přísloví, že kovářova kobyla chodí bosa.

Pavel Novák, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme