Havárii ostravských tramvají zřejmě způsobil řidič

Proti řidiči jedné z tramvají, které se čelně srazily v Ostravě, zahájila policie trestní řízení. Podezření má na trestný čin obecného ohrožení. Při nehodě zemřeli starší manželé a čtyřletý chlapec, další čtyři desítky lidí se zranily, z toho 13 těžce. Vyšetřovatelé budou v pondělí pokračovat na místě neštěstí v hledání přesných příčin srážky. Ve středu budou zkoumat havarované tramvaje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tragická srážka tramvají v Ostravě

Tragická srážka tramvají v Ostravě | Foto: Česká televize

Hasiči vyprošťovali zraněné ze zdemolovaných vozů přes tři hodiny. Záchranáři odvezli do tří ostravských nemocnic téměř 40 lidí. Na místě srážky zahynuli čtyřletý chlapec a devětasedmdesátiletý muž, v noci pak v nemocnici podlehla svým zraněním jeho osmašedesátiletá manželka. Ostravští lékaři ošetřovali nejvíc zranění hrudníků a krční páteře a také zlomené nohy a ruce. Zraněná byla i žena ve vysokém stupni těhotenství, které pak lékaři pomohli k předčasněmu porodu císařským řezem. Všichni zranění z obou tramvají už jsou ve stabilizovaném stavu.

Oba řidiči tramvají nehodu přežili, jeden je ale velmi vážně zraněný. Druhý řidič uskočil před srážkou z kabiny. Čtyřiadvacetiletého muže, který pravděpodobně nese za tragédii odpovědnost, nebylo zatím možné vyslechnout. Za obecné ohrožení mu hrozí až deset let vězení. Škody na tramvajích se předběžně odhadují na dva miliony korun.

Řidič zřejmě vyjel bez pokynu dispečera

Nehoda se stala v pátek vpodvečer na jednokolejném úseku mezi porubským koupalištěm a výhybnou Vřesina. Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara jeden z řidičů linky číslo 5 zřejmě vyjel na trať bez souhlasu dispečera a jeho souprava se čelně střetla s další tramvají stejné linky.

"S největší pravděpodobností k nehodě došlo vinou selhání lidského činitele, a to jednoho z řidičů, který vjel na trať před tím, než vyčkal na pravidelné křižování," potvrdil Neusar. "Je smutnou okolností, že křižování mělo být včera poslední a dále už měly tramvaje jezdit pravidelnými obraty bez křižování," podotkl mluvčí.

Inspektoři už prozkoumali karty z tachografů obou souprav, které jim pomohou odhalit okolnosti nehody. Podle záznamů vjela kloubová tramvaj ve směru od Vřesiny, jejíž řidič patrně nedal přednost protijedoucí soupravě, na trať rychlostí 61,4 kilometrů v hodině, v úseku je přitom povolená nejvýše šedesátikilometrová rychlost.

Nárazová rychlost soupravy byla podle drážních inspektorů 40 kilometrů za hodinu a brzdila 37 metrů. Řidič protijedoucí tramvaje se dvěma vozy začal brzdit v rychlosti 55,2 kilometrů za hodinu a těsně před nárazem snížil rychlost na 33,2 kilometrů za hodinu. Jeho brzdná dráha měřila zhruba 36 metrů.

Jak ale upozornil generální drážní inspektor Roman Šigut, mírné překročení rychlosti jednoho z řidičů nemělo vliv na samotnou příčinu srážky, spíš na její následky. "Zajistili jsme důkazy, brzdné stopy a podobně, šetření bude pokračovat i v nejbližších dnech. Tramvaje v průběhu týdne prohlédneme, abychom vyloučili případnou technickou závadu," doplnil Šigut.

Nebezpečným úsekem tramvaje zatím nesmí jezdit

Primátor města Petr Kajnar chce okamžitě změnit způsob, jakým soupravy po jednokolejce jezdí. "Tam se musí okamžitě nasadit automatický systém zabezpečování tak, aby to nestálo jenom na lidském faktoru," zdůraznil Kajnar. Podle primátora je to jediné takové místo v Ostravě.

Ekonomický náměstek dopravce František Kořínek potvrdil, že tramvaje teď na rizikový úsek nesmí. "Zatím to bylo tak, že v každém vozidle je vysílačka pro spojení s centrálním dispečinkem a na křížení je telefon, kterým řidič má volat dispečerovi na smyčku. V každém případě dokud toto nebude zajištěno, žádný vůz na tuto trať nevyjede," uvedl Kořínek.

Primátor rovněž řekl, že se pozůstalí obětí dočkají řádného odškodnění. Totéž podle něj platí i pro desítky zraněných. Nejde přitom jen o závazky pojišťovny, se kterou má ostravský dopravní podnik uzavřenou pojistku za způsobené škody, ale město poskytne i nadstandardní náhradu. "Ztracený lidský život ale vrátit nemůžeme," dodal Kajnar.

Tramvaj havarovala také v Praze

Další kolize tramvaje se stala v Praze na Újezdě. Soupravě linky 9, která jela ve směru z centra, vykolejil zadní podvozek druhého vozu. Následky ale nejsou podle policejního mluvčího Tomáše Hulana zdaleka tak vážné. "Došlo k lehkému zranění dvou osob, událost prošetřují policisté z oddělení dopravních nehod," uvedl Hulan. Vykolejení zřejmě způsobil kus železa v kolejišti.

Rozsah zranění pasažérů upřesnila Radiožurnálu mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová: "Jednadvacetiletá žena měla naraženou hlavu, převezli jsme ji do Fakultní nemocnice Motol. Do stejného zdravotnického zařízení byl převezen i čtyřiačtyřicetiletý pacient, který utrpěl lehčí zranění horní a dolní končetiny," řekla. Provoz ve směru k Andělu se zhruba na půl hodiny zastavil, v opačném směru jezdily tramvaje normálně.

Jana Zemanová, Ivana Šuláková, Martin Hromádka, Andrea Brtníková, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme