Bude obecní policie dál měřit rychlost?

Ministr vnitra Ivan Langer bude usilovat o to, aby městská policie mohla dál měřit rychlost na silnicích. Této pravomoci by totiž strážníky zbavil nový zákon o policii, který před pár dny v předprázdninovém chvatu schválili poslanci. Obcím ale vadí, že nakoupily radary, které by teď nepotřebovaly.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policista s radarem

Policista s radarem | Foto: Stockxpert

Měření rychlosti zabírá strážníkům zbytečně moc času, tak argumentují někteří zákonodárci. Podle nich v momentu, kdy stojí u silnic, chybí tam, kde jsou potřeba. Předseda KSČM Vojtěch Filip říká: "Spor se vyhrotil na měření rychlosti, kdy polovina času městské policie je věnovaná právě tomu. A druhá polovina času na bezpečnost občanů při odchodu z divadla, z kina, když jdou na procházku, na bezpečnost dětí na hřištích. Myslím si, že to městská policie nezvládá a republiková policie už takovou odpovědnost nemá."

Šéf resortu vnitra Ivan Langer (ODS) ale dál chce, aby reforma policie pro strážníky neznamenala konec možnosti měřit rychlost. O vrácení zákona zpět Poslanecké sněmovně teď bude jednat se senátory: "Chci je požádat, aby ponechali pravomoci městským policiím a společně s námi pracovali na koncepčním novém pojetí postavení obecních a městských policií."

Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) by městské a obecní policii pravomoc kontrolovat rychlost také nechal: "Jakýkoliv nástroj, který vede k tomu, že se bude jezdit bezpečněji na silnicích a zejména v obcích, kde přebíhají děti, za to stojí. Když budou řidiči vědět, že tam obecní policie měří, tak už jenom ten psychologický efekt. Zachrání-li to jeden jediný lidský život, stojí to za to."

Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky jsou změny současného systému nutné, ani podle něj by ale strážníci přijít o možnost měřit rychlost neměli: "Možná nezůstane zachována původní formulace, která znemožňuje obecní policii rychlost měřit. To by byla chyba. Na druhou stranu bude nutná lepší spolupráce mezi státní a obecní policií."

Starostové argumentují tím, že nebezpečné úseky znají strážníci nejlépe a ví, kde by měli rychlosti měřit. Śéf pražské městské policie Vladimír Kotrouš spočítal, že měření rychlosti zabírá strážníkům asi desetinu pracovní náplně. Poté, co tuto pravomoc získali, podle něj nehodovost v hlavním městě výrazně klesla: "V Praze se snížila nehodovost o 40 %. Můžeme konkretizovat úseky, jak na tom byla nehodovost před nasazením strážníků na daném úseku a po jejich nasazení."

Pokud by strážníkům zůstala pravomoc měřit rychlost, podle vedení ministerstva dopravy by měly peníze vybrané na pokutách patřit státu. O předloze teď tedy budou rozhodovat senátoři.

Václava Marešová, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme