Šéfové amerických automobilek žádají Kongres o 34 miliard dolarů

Šéfové tří velkých amerických automobilek v Kongresu opět žádají o pomoc. Přesněji řečeno o finanční injekci v podobě vládních úvěrů: General Motors potřebuje až 18 miliard dolarů, Ford chce devět a Chrysler sedm miliard.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

šéfové amerických automobilek při slyšení v Kongresu

šéfové amerických automobilek při slyšení v Kongresu | Zdroj: ČTK

Předseda senátního výboru pro bankovnictví, demokrat Christopher Dodd, včera zahájil už druhé slyšení, při kterém žádají automobilky o pomoc. V listopadu žádaly 25 miliard dolarů a neuspěly.

Kongres jim dal několik týdnů odklad, aby vypracovaly podnikatelské plány, na co peníze využijí a jak změní strategii. Nyní žádá vedení takzvané Velké trojky celkem o 34 miliard dolarů.

Výkonný ředitel General Motors Rick Wagoner připustil, že se firma dostala do problémů přinejmenším zčásti vlastním přičiněním.

"Udělali jsme chyby a učíme se z nich," uvedl Wagoner. Současně ale řekl, že nyní působí na jeho společnost vnější síly, které nemůže vedení ovlivnit. Především finanční krize způsobuje, že mnoho lidí nemůže dosáhnout ani na úvěry, které by jim umožnily nákup nových aut.

Šéf Fordu Allan Mullaly uvedl, že se jeho firma příliš soustřeďovala na velké dodávky a sportovní terénní vozy, ale to se prý změnilo. Dnes se zaměřuje na menší ekologičtější vozy s nižší spotřebou.

A Bob Nardelli z Chrysleru připomněl, že jeho firma propustila 32 000 zaměstnanců. Pět tisíc jich odešlo minulou středu před dnem Díkůvzdání a celkově Chrysler zeštíhlel o čtvrtinu. Snaží se tedy už nějakou dobu přizpůsobit situaci na trhu.

Přizvaný odborník, analytik firmy Moody´s Economy.com Mark Zandi, ale senátorům řekl, že požadovaná částka nebude na záchranu automobilek stačit. Vyjádřil skepsi nad tím, že by 34 miliard byla dostatečná injekce a podložil to vlastní analýzou.

Skeptičtí jsou i někteří zákonodárci. Podle republikána Richarda Shelbyho z Alabamy by šéfové automobilek s předloženým návrhem neuspěli v žádné bance. Nevidí tedy důvod, proč by měl Kongres pomáhat penězi z kapes daňových poplatníků.

Demokrat Christopher Dodd ovšem uvádí protiargument. "Když mohla vláda věnovat až 200 miliard dolarů hypotečním společnostem Freddie Mae a Freddie Mac, pak by se měl najít způsob, jak smysluplně pomoci automobilkám před bankrotem podstatně nižší částkou," říká Dodd.

Obhájci Velké trojky také často argumentují tím, že výrobci automobilů dostávají pomocnou rukou od vlád v jiných částech světa, od Evropy po Čínu.

Martin Hromádka, Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme