Na železnici se mění jízdní řády i ceny

Nová pravidla platí ode dneška na železnici. Vlaky Českých drah jezdí podle nového jízdního řádu. Přibylo také několik dálkových spojů, na druhou stranu se ale zvyšuje cena jízdného. Za jízdenku zaplatíme o dvě koruny více bez ohledu na vzdálenost. Tím pádem zdražují i všechny slevové nabídky, které se právě z obyčejného jízdného počítají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České Pendolino stálo v Praze

České Pendolino stálo v Praze | Foto: Jan Rosenauer

Celkový počet spojů se nepatrně sníží, ale jejich trasy se proslouží. Je to tím, že dráhy ruší hlavně krátké spoje do 15 kilometrů a preferují dálkové vlaky.

Podle náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Petra Moravce cestování po železnici zrychlí. "Pendolinem budeme schopni do Ostravy dojet pod tři hodiny. Zavádíme také hodinový taktový dopravní systém mezi Prahou a Brnem a vlaky vyšší kvality," uvedl Moravec.

Pendolina budou v Praze nově odjíždět z hlavního nádraží, zatímco doteď byla jejich startovní stanice Holešovice. První ranní pendolino z Prahy do Vídně pojede už v 5:57. Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek.

Neobvyklý projekt vznikl na jižní Moravě. "Zavádíme hodinový jízdní řád mezi Hodonínem a Brnem. Tady dochází zcela k eliminaci paralelního autobusového spojení, takže to je první integrovaný systém, kde veškerá doprava bude vlakem mezi těmito dvěma velkými městy," doplnil Moravec.

Radikální změny čekají na cestující v okolí Prahy. Měly by zlepšit dopravní obslužnost hlavního města a Středočeského kraje a odlehčit mnohdy nevyhovující silniční dopravě. Některé příklady uvedl ředitel společnosti pro střední Čechy Alois Kašpar:

"Stránčice - Praha každých 15 minut, Radotín - Hlavní nádraží ve špičce každých deset minut, Praha - Rudná u Prahy každých 30 minut taktová doprava, Praha - Kladno nové soupravy i nový taktový jízdní řád, Praha - Kolín 30 minut interval po celý den," upřesnil Kašpar.

Méně příjemnou změnou je zvýšení cen jízdného, které se podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly upravují jednotně. "Každá jízdenka bude dražší o dvě koruny bez ohledu na vzdálenost. Pokud pojedete z Prahy do Ostravy, obyčejné jízdné se zvedne o dvě koruny, stejně tak z Brna do Ostravy nebo z Prahy do Rakovníka," řekl Kubala.

Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 místo dosavadních 600 korun. O dvě stovky na 2000 korun zdraží také populární kilometrická banka. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let - za roční Senior pas dají o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Studentům klesne sleva z 55 na 45 procent. Ušetřit lze nákupen po telefonu nebo na internetu, a to tři procenta z ceny jízdenky.

Za více peněz slibují dráhy vyšší komfort cestování. Na některé trasy nasadí moderní pohodlné soupravy, vhodné i pro vozíčkáře nebo pro přepravu jízdních kol a kočárků. "Postupně obnovujeme vozový park, i když na druhou stranu je potřeba také přiznat, že v některých oblastech ještě máme co dohánět," dodal Kubala.

Nový jízdní řád je v elektronické podobě ke stažení na stránkách Českých drah.

Ladislav Holomčík, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme