Vláda z privatizace Českých aerolinií vyřadila Aeroflot a Odien

Společnost Darofar z ruské skupiny Aeroflot a americká firma Odien by se neměly stát vlastníky Českých aerolinií. Vláda v demisi tyto dva zájemce z výběrového řízení vyřadila. Do druhého kola soutěže o českého dopravce postupují dva zájemci - konsorcium Unimex a Travel Service a letecká společnost Air France-KLM.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 737 a Airbus A310-300

Boeing 737 a Airbus A310-300 | Foto: Jan Rosenauer

Ministr financí Miroslav Kalousek nechtěl důvody vyloučení dvou společností upřesnit s tím, že Topolánkův kabinet o privatizaci rozhoduje v utajeném režimu. Teď vláda podle Kalouska osloví zbylé dva zájemce.

"Po velmi důkladné diskuzi všech kvalifikačních kritérií, formálních, bezpečnostních i mezinárodních, se vláda rozhodla, že dvě z těchto společností budou osloveny, aby také podaly cenovou nabídku. To znamená, že možnost podat cenovou nabídku a postoupit do druhého kola dostanou konsorcium Unimex Group a Travel Service a společnost Air France a KLM," uvedl Kalousek.

Kabinet tak ukončil první kolo tendru, kdy mimo jiné prověřoval uchazeče z hlediska "geopolitických rizik". Podle dokumentů ministerstva financí jde například o to, zda kandidáty neovládají státy, které jsou pro Českou republiku potenciální hrozbou. Ve druhém kole rozhodne výhradně cena, kterou firmy za téměř 92 procent akcií státu nabídnou. Nový majitel by měl být znám do konce září.

Výkonný ředitel makléřské společnosti Patria Petr Kováč si myslí, že ve druhém kole má z obou zbývajících uchazečů větší šanci Air France a KLM. "V každém případě by ten renomovanější stabilní operátor, jako je Air France-KLM, který dlouhodobě vykazuje velice dobré výsledky v rámci letecké dopravy, měl mít větší šanci. Ale v tuto chvíli se to nedá nějak predikovat, protože situace v sektoru letecké dopravy je poměrně dost turbulentní," podotkl Kováč.

Odhady ceny ČSA se pohybují v rozmezí tří miliard až pět miliard korun. Podle analytika makléřské společnosti Cyrrus Jana Procházky ale stát teď zřejmě dostane za národního dopravce méně, než očekával. "Dopad na cenu by měl být relativně velký, protože se přece jen čekalo, že to bude velký souboj mezi Aeroflotem a Air France-KLM, čili dvěma silnými členy SkyTeamu, kteří si vybudují silnou pozici ve střední Evropě. Těch námi odhadovaných čtyři a půl miliardy nyní asi bude více, než budou tyto dvě společnosti ochotny nabídnout," odhaduje Procházka.

Ve vyřazeném Aeroflotu má podíl 51 procent ruská vláda. Minulý týden o možných bezpečnostních rizicích privatizace Českých aerolinií jednal bezpečnostní výbor sněmovny. Podle předsedy výboru Františka Bublana (ČSSD) na tom byl ze čtyř zájemců z bezpečnostního hlediska nejhůř právě ruský Aeroflot.

Zástupce generálního ředitele Aeroflotu Lev Košljakov dnes řekl, že rozhodnutí české vlády akceptuje. Dodal ale, že společnost znepokojují výroky českých politiků o údajných bezpečnostní hrozbě, kterou by prý prodej ČSA Aeroflotu představoval. Odien vyřazení ze soutěže nechce komentovat do doby, než obdrží oficiální vyrozumění vlády.

Tématu jsme se věnovali v podvečerním Radiofóru. Záznam pořadu najdete v RÁDIU NA PŘÁNÍ.

Přečtěte si také:
Nejrizikovější uchazeč o ČSA je podle BIS Aeroflot
Zájem o koupi Českých aerolinií mají čtyři investoři
ČSA mají za pololetí ztrátu 178 milionů korun, koncem roku čekají zisk
ČSA loni hospodařily se ziskem
ČSA nabídnou levné letenky po Evropě
Bývalý bezpečnostní ředitel ČSA Sojka žaluje aerolinie

Martin Hromádka, Václava Marešová, Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme