Stát nemá peníze na stavbu silnic

Ministerstva financí a dopravy hledají možnosti financování dopravních staveb. Kvůli plánovaným úsporám hrozí stovkám projektů pozastavení nebo zpomalení. Mezi stavbami, u kterých by se termín dokončení odložil, je například dostavba dálnice D47 na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dělníci při výkopových pracích

dělníci při výkopových pracích | Foto: Alena Palečková

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky chce o hrozícím pozastavení staveb ministr dopravy příští týden znovu jednat s poslanci: "Pokud by se nepodařilo získat další finanční prostředky a zůstalo by jen u toho upraveného rozpočtu, který počítá s 36 miliardami korun do dopravní infrastruktury, to by potom znamenalo, že všechny rozběhnuté stavby bude nutné utlumit. Je to ale scénář, kterému chceme v každém případě předejít."

Kvůli škrtům ve státním rozpočtu může příští rok chybět až padesát miliard korun na investice a údržbu. Omezení dopravních staveb by postihlo všechny regiony. Řešení této situace se v Ranním interview pokusil odhadnout stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka:

"Já mám možnost sledovat slovenské kolegy v rámci projektu PPP, kde začínají první projekty na výstavbu dálniční infrastruktury na Slovensku. Tohle je jednoznačně první model. Druhým je zvýšení deficitu a posílení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Budování infrastruktury bylo v období krize vždy prostředkem v boji proti nezaměstnanosti."

S případným omezením staveb nesouhlasí ani Hospodářská komora. Podle jejího viceprezidenta Pavla Bartoše by byl tento krok likvidační pro malé a střední firmy, protože velké společnosti by kvůli nedostatku příležitostí začaly usilovat i o menší zakázky.

"Menší zakázky byly vždy doménou menších a středních firem. Jestliže velké firmy, které mají větší šanci na úspěch, vyberou tyto menší zakázky, na malé a střední firmy už nic nezůstane. Tyto firmy se potom dostanou do obrovských problémů," vysvětluje Bartoš.

Informace o nedostatku peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury zvedla vlnu kritiky i v regionech. Například na severu Moravy je ohroženo přibližně třicet staveb včetně úseků dálnice D47. To nelibě nesou mimo jiné také investoři, kteří se silnicemi na Ostravsku počítali.

Pavel Mališ zastupuje sdružení pro výstavbu obchvatů měst od západu na východ Moravskoslezského kraje. Současnou situaci přirovnává k nekončícímu zmatku: "Je to přirozený důsledek chaosu, který vznikl po odstřelu vlády. Takhle potom vypadá práce nižších úředníků a nový ministr nemá vůbec šanci, aby to celé zvládl řídit. Není tam politická podpora, je to prostě bezvládí."

Přečtěte si také:
Slamečka pro Radiožurnál: Na výstavbu dálnic nebude dostatek peněz
Výstavba bytů se v Česku propadla skoro o 9 procent
Hospodářská krize by mohla na jihu Čech zmrazit asi 25 dopravních staveb, pomohla ale českobudějovickému sídlišti Máj
Gustáv Slamečka, ministr dopravy
Nebezpečný boj s krizí

Martin Knitl, Václava Marešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme