Německá vláda schválila plán na záchranu automobilky Opel
Více než 6 hodin trvalo další maratónské jednání o automobilce Opel na půdě berlínského kancléřství. Tentokrát ale měla schůzka konkrétní a pro zaměstnance Opelu pozitivní výsledek. Spolková vláda nakonec souhlasila s modelem převzetí automobilky rakousko-kanadskou firmou Magna. Ta dá už příští týden k dispozici 300 miliónů eur, které Opel akutně potřebuje.
25.000 zaměstnanců německých továren Opelu si pro tuto chvíli může vydechnout. Vláda, i když se skřípěním zubů, nakonec schválila plán na záchranu ohrožené automobilky. Tu by měl převzít rakousko-kanadský výrobce autodílů Magna, podporovaný ruskou bankou Sběrbank a automobilkou Gaz.
"Opel má budoucnost. Lidé si udrží práci a to znamená perspektivu pro tisíce, desetitisíce rodin. Proto jsem s průběhem schůzky spokojený," uvedl šéf diplomacie a vicekancléř za SPD Frank-Walter Steinmeier, který si ze záchrany Opelu udělal jeden z hlavních bodů své předvolební kampaně.
Noční dohoda mezi berlínským kabinetem, mateřským koncernem General Motors, americkým ministerstvem financí a samotnou Magnou, otevírá cestu k poskytnutí překlenovacího úvěru Opelu a převedení aktiv firmy pod vybraného správce. Na stole už je taky "memorandum o porozumění" mezi GM a Magnou.
Už příští týden má rakousko-kanadská firma z vlastních zdrojů zajistit 300 miliónů eur potřebných krátkodobě k zacelení "mezery" ve financování Opelu. Spolková vláda tak nemusí zvýšit sumu jedné a půl miliardy eur pro překlenovací úvěr. Přesto uzavřená dohoda představuje pro stát značná rizika a kabinet s jejím přijetím váhal.
"Můžete si být jisti, že se nám toto rozhodnutí nepřijímalo lehce. Všichni ministři i zástupci spolkových zemí si jsou vědomi rizik, které dohoda obnáší. Tyto hrozby jsme ale poměřili s riziky, které by představovala platební neschopnost Opelu," uvedl nad ránem před novináři ministr financí Peer Steinbrück, podle kterého dal stát jasně najevo, že není vydíratelný.
Jeho kolega z resortu hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg dokonce přiznal, že k uzavření dohody došlo proti jeho vůli. "Já osobně jsem dospěl k jinému vyhodnocení rizik. Ostatní vládní kolegové ale stáli před stejně složitým posouzením situace a z velmi dobrých důvodů se rozhodli jinak," prohlásil politik bavorské CSU, který by upřednostnil variantu řízené insolvence Opelu.
Jeden ze šéfů Magny Siegfried Wolf potvrdil, že jeho firma hodlá udržet v provozu všechny 4 německé závody Opelu a zachovat co největší počet pracovních míst. Právě o tom bude vítěz přetahované o německou automobilku vést v příštích týdnech jednání s představiteli příslušných spolkových zemí.
Přečtěte si také:
Automobilka GM se přiblížila bankrotu; jednání o dceřiné společnosti Opel bez výsledku
Budoucnost automobilky Opel rozděluje německou vládní koalici
Spolková vláda prodloužila uzávěrku na převzetí automobilky Opel
Německému Opelu dochází hotovost a potřebuje urgentně státní půjčku
Německá vláda chce ochránit Opel v případě bankrotu General Motors
Fiat slíbil udržet výrobu ve třech ze čtyř německých závodů Opelu
General Motors dá Opel za 'hubičku'