Německá vláda schválila plán na záchranu automobilky Opel

Více než 6 hodin trvalo další maratónské jednání o automobilce Opel na půdě berlínského kancléřství. Tentokrát ale měla schůzka konkrétní a pro zaměstnance Opelu pozitivní výsledek. Spolková vláda nakonec souhlasila s modelem převzetí automobilky rakousko-kanadskou firmou Magna. Ta dá už příští týden k dispozici 300 miliónů eur, které Opel akutně potřebuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Opel

Automobilka Opel | Foto: Jiří Hošek

25.000 zaměstnanců německých továren Opelu si pro tuto chvíli může vydechnout. Vláda, i když se skřípěním zubů, nakonec schválila plán na záchranu ohrožené automobilky. Tu by měl převzít rakousko-kanadský výrobce autodílů Magna, podporovaný ruskou bankou Sběrbank a automobilkou Gaz.

"Opel má budoucnost. Lidé si udrží práci a to znamená perspektivu pro tisíce, desetitisíce rodin. Proto jsem s průběhem schůzky spokojený," uvedl šéf diplomacie a vicekancléř za SPD Frank-Walter Steinmeier, který si ze záchrany Opelu udělal jeden z hlavních bodů své předvolební kampaně.

Noční dohoda mezi berlínským kabinetem, mateřským koncernem General Motors, americkým ministerstvem financí a samotnou Magnou, otevírá cestu k poskytnutí překlenovacího úvěru Opelu a převedení aktiv firmy pod vybraného správce. Na stole už je taky "memorandum o porozumění" mezi GM a Magnou.

Už příští týden má rakousko-kanadská firma z vlastních zdrojů zajistit 300 miliónů eur potřebných krátkodobě k zacelení "mezery" ve financování Opelu. Spolková vláda tak nemusí zvýšit sumu jedné a půl miliardy eur pro překlenovací úvěr. Přesto uzavřená dohoda představuje pro stát značná rizika a kabinet s jejím přijetím váhal.

"Můžete si být jisti, že se nám toto rozhodnutí nepřijímalo lehce. Všichni ministři i zástupci spolkových zemí si jsou vědomi rizik, které dohoda obnáší. Tyto hrozby jsme ale poměřili s riziky, které by představovala platební neschopnost Opelu," uvedl nad ránem před novináři ministr financí Peer Steinbrück, podle kterého dal stát jasně najevo, že není vydíratelný.

Jeho kolega z resortu hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg dokonce přiznal, že k uzavření dohody došlo proti jeho vůli. "Já osobně jsem dospěl k jinému vyhodnocení rizik. Ostatní vládní kolegové ale stáli před stejně složitým posouzením situace a z velmi dobrých důvodů se rozhodli jinak," prohlásil politik bavorské CSU, který by upřednostnil variantu řízené insolvence Opelu.

Jeden ze šéfů Magny Siegfried Wolf potvrdil, že jeho firma hodlá udržet v provozu všechny 4 německé závody Opelu a zachovat co největší počet pracovních míst. Právě o tom bude vítěz přetahované o německou automobilku vést v příštích týdnech jednání s představiteli příslušných spolkových zemí.

Přečtěte si také:
Automobilka GM se přiblížila bankrotu; jednání o dceřiné společnosti Opel bez výsledku
Budoucnost automobilky Opel rozděluje německou vládní koalici
Spolková vláda prodloužila uzávěrku na převzetí automobilky Opel
Německému Opelu dochází hotovost a potřebuje urgentně státní půjčku
Německá vláda chce ochránit Opel v případě bankrotu General Motors
Fiat slíbil udržet výrobu ve třech ze čtyř německých závodů Opelu
General Motors dá Opel za 'hubičku'

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme