Největší americká automobilka žádá o ochranu před věřiteli

Americká automobilka General Motors vyhlásila řízený bankrot. Jde o třetí největší krach v historii Spojených států. Problémy General Motors způsobily vysoké výrobní náklady, krize na finančních trzích a z ní pramenící malý prodej.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

General Motors

General Motors | Foto: AFP

General Motors požádala soud o bankrotovou ochranu přesto, že se dohodla s držiteli více než poloviny dluhopisů na tom, že je vymění nejprve za deset procent akcií a později získají dalších až 15 procent.

Dohoda s nejdůležitějšími věřiteli je podle všeho jen přípravou půdy pro rychlé a hladké bankrotové řízení. To zůstává s největší pravděpodobností jedinou možností, jak může firma získat soudní ochranu, aby se mohla co nejrychleji restrukturalizovat a přitom dál fungovat. Soud by mohl trvat dva až tři měsíce.

Vláda má automobilku podpořit další masivní půjčkou ve výši asi 30 miliard dolarů a stát se s 60 procenty akcií většinovým vlastníkem, což je v historii amerického automobilového průmyslu zcela bezprecedentní. Prezident Obama má záměry vlády vysvětlit krátce po oznámení bankrotu. Očekává se, že koncern propustí přes 20.000 lidí z celkového počtu 92.000 zaměstnanců, zavře 12 až 20 továren a zruší asi 40 procent prodejců.

Podle děkana Národohospodářské fakulty VŠE Jiřího Schwartze bude bankrot General Motors nejen jedním z největších, ale i nejsložitějších v dějinách USA. "Součástí firmy jsou také penzijní a zdravotní fondy, což je sociálně velmi choulostivá záležitost. V této situaci se stává, že zaměstnanci přicházejí nejen o práci, ale mohou přijít o své celoživotní úspory, které by jim pak byly vypláceny formou penzí. Domnívám se, že toto bude hlavní součást restrukturalizačního plánu," uvedl Schwartz ve vysílání Radiožurnálu.

O bankrotu General Motors jsme hovořili s děkanem Národohospodářské fakulty VŠE Jiřím Schwartzem v Ranním interview Radiožurnálu. Jeho odpovědi si můžete poslechnout v RÁDIU NA PŘÁNÍ.

General Motors byla většinu 20. století největším světovým výrobcem aut. Od 80. let ale ztrácela pozice na trhu a v roce 2008 ji předstihla japonská Toyota. Poškodil ji hlavně odklon spotřebitelů od velkých aut, které tvořily hlavní část její nabídky, a prudký pokles poptávky po autech v loňském roce způsobený úvěrovou krizí a následnou recesí. Od roku 2005 General Motors prodělala 88 miliard dolarů a za posledních devět let propustila přes 100.000 zaměstnanců.

Přelomový je dnešek také pro další americkou automobilku, Chrysler. Bankrotový soud odvrátil její likvidaci, když souhlasil s tím, že většinu aktiv krachující firmy odkoupí skupina v čele s jejím konkurentem, italským Fiatem.

Přečtěte si také:
Automobilka GM se přiblížila bankrotu; jednání o dceřiné společnosti Opel bez výsledku
General Motors a společnost Magna prý uzavřely předběžnou dohodu
Německá vláda chce ochránit Opel v případě bankrotu General Motors
General Motors dá Opel za 'hubičku'
General Motors zřejmě nezavře německé závody Opelu
General Motors, Chrysler a Ford žádají Kongres USA o miliardy

Martin Hromádka, Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme