Rychlíky Českých drah budou mít konkurenci

Do deseti let by měly mít rychlíky Českých drah konkurenci. Ministerstvo dopravy chce otevřít 75 procent železniční dálkové dopravy i jiným společnostem. Na českých železnicích by se tak mohly objevit první soukromé rychlíky. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují jenom České dráhy. Loni za ně úřad zaplatil víc než 3 miliardy korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér motorového rychlíku

Interiér motorového rychlíku | Foto: České dráhy

První souprava s jiným logem než znakem Českých drah by se mohla na kolejích objevit už na konci roku 2011. Ministerstvo chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na pět až 15 procent výkonů na železnici. Už v příštím roce chce ministerstvo dopravy vypsat první tendr na balíček dvou až tří dálkových tratí, na nichž pak vítěz výběrového řízení bude moci provozovat dopravu 10 až 15 let podle smlouvy.

Postupně by pak podle nového modelu, do něhož budou samozřejmě moci vstupovat i České dráhy, měly fungovat tři čtvrtiny železničních dálkových tratí v Česku. Konkurence na těchto tratích by měla přinést zkvalitnění dopravy, hlavně zvýšení kvality vozového parku a tím i komfortu pro cestující.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka řekl, že podle něj by v projektu měla pokračovat i nová vláda: "Ať už to vyhraje jakákoliv strana, tak cílem každé strany bude, aby se poskytovaly služby veřejnosti a aby se to dělalo s co nejmenšími finančními prostředky. Myslím, že si všichni uvědomují, že systém, který tu funguje nyní, efektivní není, každý rok se hledají dodatečné miliardy ve státním rozpočtu. Opatření, které nyní přijímáme, je součástí systémového řešení," vysvětlil ministr Slamečka.

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. "Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku," řekl Jančura. Student Agency v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy.

Přečtěte si také:
R. Jančura: Na dané lince zaměstná Student Agency víc lidí než České dráhy
Budou mít České dráhy konkurenci v osobní dopravě?
Vlaky jezdí ode dneška podle nových jízdních řádů
České dráhy sníží na léto ceny některých jízdenek
České dráhy dostanou mimořádné peníze na regionální spoje

Jaroslav Skalický, Alena Adámková, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme