Ze šrotovného v Německu těží hlavně prodejci vozů a nikoli samotné automobilky

Ze zavedení šrotovného profitují v Německu v první řadě prodejci vozů. Vyplývá to z bilance Spolkového statistického úřadu. Naopak výrobcům aut miliardové prostředky z kapes daňových poplatníků na první pohled moc nepomohly.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

šrotovné

šrotovné | Foto: Ľubomír Smatana | Zdroj: Český rozhlas

Od ledna do května letošního roku stoupl obrat reálně pouze autoprodejcům. Jejich příjmy stouply oproti stejnému období roku 2008 o 4,7 procenta. Počet nově přihlášených vozů stoupnul dokonce o bezmála 23 procent. Rozdíl mezi oběma čísly spočívá v tom, že si spotřebitelé ve zvýšené míře pořizovali malá a cenově výhodná auta.

Jedním z poražených po zavedení šrotovného jsou autoservisy, kterým se obrat propadl o skoro 4 procenta. Sektor výroby aut a autodílů si podle statistického úřadu ve Wiesbadenu pohoršil oproti loňsku o plných 32 procent.

Do ciziny pak německé značky vyvezly o 38 procent vozů méně, než loni. Podle expertů se ale nedá vyčíslit, jaká by bývala byla situace německých producentů aut, nebýt pětimiliarodvé státní subvence.

Masivní podvody se šrotovným

Podle odhadů navíc až 50.000 oficiálně sešrotovaných aut se z Německa prodalo dál do zahraničí. Velká část vozů se dostala do východní Evropy a není vyloučené, že i do Česka. S odvoláním na Svaz německých kriminalistů to na začátku srpna napsal deník Bild. Němečtí daňoví poplatníci tímto způsobem přicházejí o desítky miliónů eur.

Podle místopředsedy Svazu německých kriminalistů Wilfrieda Albishausena stojí za podvody doslova "recyklovací mafie". Ta má prý na svědomí, že plných pět až deset procent oficiálně sešrotovaných aut skončilo ve východní Evropě a v Africe.

Ve východní Evropě jdou podle Bildu prý nejvíc na odbyt přední části vozů, včetně motorů, které se potom dál využívají v jiných autech. Podvodníci podle všeho vozy deklarují coby šrot nebo částečný šrot.

Pokud by odhady o počtu ilegálně vyvezených aut souhlasily, přišli němečtí daňoví poplatníci zatím o 125 milionů eur. O vyplacení šrotovného dosud v Německu požádalo 1,7 milionu lidí.

O šrotovném si přečtěte si také:
Německu se přišlo na masivní podvody se šrotovným
Prezident Klaus vetoval protikrizový balíček ČSSD včetně šrotovného
Šrotovné prošlo Senátem
Poslanci odhlasovali šrotovné a další protikrizové návrhy
Británie se připojila k zemím, které zavedly šrotovné
Podle slovenského ministra nemělo šrotovné pro ekonomiku velký význam
Evropská komise stanovila pravidla pro vyplácení "šrotovného"

Jiří Hošek, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme