Zaměstnanci antverpské automobilky Opel žijí v nejistotě

Velká nejistota panuje v posledních týdnech mezi zaměstnanci německé automobilky Opel. Kontrolu nad jejími zahraničními provozy má převzít kanadská společnost Magna - a už oznámila, že v Evropě zruší kolem deseti tisíc pracovních míst. Tedy zhruba pětinu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Továrna Opel v belgických Antverpách.jpg

Továrna Opel v belgických Antverpách.jpg | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Nervozita dolehla i na dělníky v továrně Opelu v belgických Antverpách - právě tento závod totiž nový majitel předběžně určil k uzavření. Tamější zaměstnanci automobilky ale stále doufají, že o práci nepřijdou. Alespoň ne všichni.

Čtvrtina lidí si hledá novou práci

Autobus 760 jezdí z centra Antverp na periférii několikrát denně. Její konečná zastávka se jmenuje General Motors. Na odpolední směnu s ním jedou i Manuel, Alfonso a Alejandro.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž zpravodaje Českého rozhlasu v zemích Beneluxu Pavla Nováka z továrny Opelu v Antverpách, které hrozí zavření

"Už si hledám novou práci," říká Manuel. Podle něj nové zaměstnání shání už asi čtvrtina zaměstnanců automobilky. Manuel doufá, že továrna bude fungovat dál, že ji nezavřou, ale prý je lepší být připraven, počítat s tím, že skončí. "Když to bude jinak, bude to pro mne dobrá zpráva," vysvětluje Manuel.

"Mně je 44 let. Našel bych si novou práci, ale není to tak jednoduché. Když přijdu někam žádat o práci, řeknou, že by mě vzali, kdyby mi bylo 20," stěžuje si Alejandro, přistěhovalec z Argentiny. Žít v Belgii navíc podle něj vyjde docela draho.

"Všude nabízejí jen 9-10 eur na hodinu, zatímco v Opelu 16 eur. Jenže si s námi už dva roky hrají, nikdo neřekne, co s námi bude, což je dost stresující, protože máme rodiny," stěžuje si další z dělníků, 40letý Alonso.

Alonso doufá, že se do záchrany továrny vloží vláda regionu Vlámsko, a podobně jako v Německu nabídne novému majiteli, firmě Magna, peníze, aby výrobu v Antverpách udržela. Jde tam o 2600 pracovních míst a další tisíce v subdodavatelských firmách.

Odbory jsou ochotné i ke snížení mezd

V Antverpách se zatím ještě vyrábějí starší typy Astry. 550 aut denně. Zdejší odboráři doufají, že se do konce týdne dozvědí nějaké konečné rozhodnutí a že to budou dobré zprávy. Předák největší křesťanské odborové organizace ACV Werner Dillen říká, že odbory v celé Evropské unii se dohodly, že chtějí zachovat výrobu ve všech pobočkách Opelu. Staví se proti výraznému propouštění. Chtějí nést břemeno krize společně.

"Všechny zdejší odbory se dohodly, že jsou připravené vzdát se části peněz. Snížit mzdy. Tím by majitelé ušetřili miliardu 200 milionů dolarů. Když na to nepřistoupí a továrnu zavřou, budou muset platit odstupné. Doufáme ale, že tohle řešení není na pořadu dne," vysvětluje předák Dillen.

Dillen dodává, že odboráři mluvili s vedením firmy a snaží se je přinutit, aby vytvořili plán, který by Magnu přesvědčil, že se vyplatí tady auta vyrábět. Hodně jeho kolegů si už hledá novou práci. Nechtějí sázet všechno na jediného koně. On stále věří, že Opel v Antverpách nezanikne. V automobilce pracuje už 29 let.

"Doufám, že tu budu mít práci i v dalších letech. V mém věku na konci čtyřicítky není pro mě, ani pro stejně staré kolegy, snadné najít jinou práci. Doufejme tedy, že továrna pojede dál," věří Werner Dillen.

Budou se zde vyrábět alespoň součástky?

Zaměstnancům Opelu v Antverpách ještě před rokem slibovali, že až skončí výroba Aster, budou produkovat nový model. Teď ale v nejlepším případě hrozí, že budou jen vyrábět části aut pro jiné továrny v sousedním Německu.

"Naším cílem ale je, aby tato továrna zůstala automobilkou. Abychom nedělali jen součástky, ale celá auta," uzavírá s nadějí Werner Dillen.

Pavel Novák, Alena Adámková, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme