Zdanění benefitů se státu nevyplatí, tvrdí odborář Pejša

Odboráři v dopravě se dál připravují na sérii stávek. Pokud jim politici nesplní jejich požadavky na změnu zdanění zaměstnaneckých benefitů, první protest uspořádají už ve čtvrtek. A následovat mohou další.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaroslav Pejša

Jaroslav Pejša | Foto: Anna Duchková | Zdroj: Český rozhlas

Odboráři se obávají o osud zaměstnaneckých výhod, jako jsou režijní jízdenky, závodní stravování, rekreace, bydlení na ubytovnách nebo rehabilitace.

Podle zákona platného od 1. ledna se tyto benefity daní vyšší sazbou DPH, navíc se nově daň vypočítává z ceny běžné na trhu a nikoliv zvýhodněné zaměstnanecké.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s předsedou Odborového sdružení železničářů Jaroslavem Pejšou pro Rádio Česko

Po vstřícném kroku vlády Jana Fischera a plánovaném projednání zákona o DPH na úterní mimořádné schůzi sněmovny odbory posunuly avizovanou pondělní stávku na čtvrtek a vyčkávají, jak poslanci rozhodnou.

Podle ODS je to vydírání a případné stávky budou další zátěží pro státní rozpočet. Předsedu Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša v rozhovoru pro Rádio Česko naopak tvrdí, že se státu přinese problémy současné zdanění benefitů.

Můžete vysvětlit, co přesně vám hrozí, pokud změna zákona neprojde?

"Zaměstnavatel by musel začít platit DPH z těchto nepeněžních plnění a buď by to přestal poskytovat, nebo by přenášel tíhu daně z přidané hodnoty na zaměstnance. Záleží na zaměstnavatelích, na co by se cítili. Někdo by výhody jako ubytování nebo závodní stravování škrtl, zavedl by třeba stravenky, protože tam už DPH je. Spoustu takových věcí dojednaných v kolektivních smlouvách a teď by se to dostalo do velikých problémů. To je také důvod, proč by zaměstnavatelé na jednání tripartity 2. února podpořili požadavek odborářů, aby se toto v zákoně o DPH změnilo."

O jaké konkrétní škody by podle vás šlo?

"Bohužel vyčíslení je právě problém, proto ho ani ministerstvo financí nezahrnulo do daňových příjmů na rok 2010. V době, kdy se sestavoval rozpočet, nebyli schopni stanovit, kolik by to obnášelo peněz. Jak například u přechodného ubytování stanovíte cenu obvyklou? Někde je ubytovna pro zaměstnance daného podniku a teď budete zjišťovat, v jaké je to kvalitě, budete hledat nejbližší penzion podobné kvality nebo jinou ubytovnu? Obrovsky to zatíží finanční úřady, vypracování metodiky bude značně složité pro ministerstvo financí a užitek daně bude naprosto neúměrný nákladům, které přinese správa této daně. Jak říká pan předseda vlády, je to technokratický omyl, kdy si někdo dal něco do zákona a neuvědomil si, co to všechno přinese za problémy."

Mátě za sebou podporu vašich členů, ale jak se vám daří jim tak složitou věc vysvětlovat?

"Vysvětlujeme u nás například na jízdních výhodách, že opravdu není stanovena cena obvyklá a existují divoké výklady, které to chtějí vztahovat na nějaké golden karty, která tomu vůbec neodpovídá, protože ta je na první třídu. Dneska už moc vysvětlovat nemusíme, protože jim to ukážou příklady některých zaměstnavatelů, kteří už jasně zdražili závodní stravování. Teď jim říkáme, že za chvíli přijde někdo s ubytováním u bude tu další problém. A bude to problém pro stát, protože lidé z odlehlých oblastí republiky, kde je vysoká nezaměstnanost, jsou ubytovaní v Praze a mají tady zaměstnání. Když to někde zdraží tak, že se jim to nebude vyplácet, tak odejdou z Prahy a zůstanou na krku státu s dávkami v nezaměstnanosti, sociálními dávkami a tak dále. Takže tato daň se státu naprosto nevyplatí,"

Jaké vidíte šance na to, že by vaše požadavky byly do čtvrtka vyslyšeny?

"Domnívám se, že to Poslanecká sněmovna v úterý nebo ve středu odhlasuje. Vidíme, že tři poslanecké kluby už to pochopily, konkrétně ČSSD, KSČM a lidová strana. Ti ostatní, kdyby se nad tím racionálně zamysleli a odbourali ideologické postoje, tak by to mohli podpořit také."

V případě, že vám poslanci nevyhoví, jak by vypadala avizovaná série stávek?

"Stávka je plánovná na čtvrtek a my bychom se museli ve středu odpoledne podle vývoje situace dohodnout, jak budeme pokračovat dál a jak stupňovat své protesty. O týden, o deset dní později může být další stávka, a pokud to nebude mít výsledek, tak zase další stávka, delší. Ale třeba se domluvíme ještě před tou sérií. Spoléháme na to, že v Senátu je 81 senátorů a každý je tam podle svého svědomí, volen ve svém obvodu a nemusí se řídit tím, co řeknou šéfové klubů. Třeba si sami nechají projít hlavou, jestli je ekonomicky výhodné pro stát vybírat daň, která je velmi těžko spočítatelná."

Nakolik při vašem rozhodování o dalších krocích hrají roli svízelná situace státu a výhrady vašich kritiků, že si berete cestující jako rukojmí?

"Cestující si jako rukojmí nebereme, protože naprostá většina z cestujících jsou zaměstnanci. Do zaměstnání vlakem nedojíždějí podnikatelé, ti tak možná jezdí pendolinem. Všem vysvětlujeme, že je to i za jejich požadavky a že i jich se to dotýká. Máme možnost ukázat, že tohle se zaměstnancům nelíbí, protože my nejsme nějaká izolovaná továrna, kde by to nebylo vidět."

Martin Hromádka, Václav Sochor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme