Český vědec poodhaluje tajemství úspěšné léčby rakoviny

Tým profesora Jiřího Bartka z Dánského centra pro výzkum rakoviny v Kodani před pěti lety objasnil, jak se zdravé buňky brání nádorovému bujení. Vydal k tomu průlomovou studii v prestižním časopisu Nature. Následovaly další klíčové výzkumy týmu, v němž jsou i další čeští badatelé. Zjistil, jak odhalovat riziko nádorového onemocnění u pacientů s genetickými poruchami buněčného obranného systému. A v dalších se zaměřili na genetický znak, který napovídá, jak pacientky s rakovinou prsu reagují na chemoterapii.

Rakovina prsu

Rakovina prsu | Foto: Fotobanka Profimedia

„Podstatou našeho objevu bylo, že jsme zjistili molekulární podstatu jakési pojistky, díky níž normální buňky včas zaregistrují nebezpečí, že se mohou stát buňkami nádorovými. Začínající nádorové buňky chybně kopírují svůj genetický materiál, buněčný mechanismus to pozná, zastaví růst takové buňky a dokonce ji může odstranit jakousi buněčnou sebevraždou,“ vysvětluje vedoucí vědeckého týmu Jiří Bartek.

O léčbě rakoviny a své studii mluvil na Rádiu Česko vedoucí vědeckého týmu profesor Jiří Bartek z Dánského centra pro výzkum rakoviny v Kodani.

„Náš koncept v poslední době splynul s další možností. Byly vynalezeny léky, které mohou brzdit opravu poškozeného genetického materiálu. Dohromady s naším konceptem můžeme cíleně zabíjet nádorové buňky a zároveň zabránit poškození buněk zdravých,“ pokračuje Bartek a upozorňuje:

„Každý nádor se ovšem liší, jak se nádorové buňky adaptují na vzniklou situaci. Nelze tedy paušálně postupovat ve všech případech. Základní výzkum je tedy nadále potřeba, ale už proběhly i klinické zkoušky a to velmi nadějně.“

Martina Mašková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít