Americké automobilky mají nejhorší zřejmě za sebou

Americká automobilka Ford má za sebou nejúspěšnější čtvrtletí za poledních šest let. Od ledna do března vydělala 2,1 miliardy dolarů. Navázala tak na tři předchozí čtvrtletí, a podle expertů tím definitivně potvrdila, že nedávné problémy, kvůli kterým se spekulovalo i o možnosti bankrotu, jsou u konce.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volant

Volant | Foto: Ford

Podobně se pak na počátku roku daří i dvěma automobilkám, které se bankrotu nevyhnuly: General Motors vládě předčasně splatil půjčku ve výši 6,7 miliard dolarů a Chrysler vykázal v prvním čtvrtletí provozní zisk.

Podle analytika společnosti Cyrrus Karla Potměšila je možné říct, že detroitské automobilky mají ‚pro tento okamžik‘ to nejhorší zřejmě za sebou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Karel Potměšil ve Světě o deváté Rádia Česko

„Faktem je, že se jim zhruba rok po krachu General Motors a Chrysler daří, že ta situace je v celku uspokojivá. Jsou ziskové, splácejí dluhy, mírně se jim na domácím trhu opět daří zvyšovat tržní podíl, byť je to více méně díky chybám konkurentů,“ uvedl Potměšil na Rádiu Česko.

Řízený bankrot a následné státem řízené očištění Chrysleru a GM se tak podle něj s odstupem jeví jako dobré řešení, které oběma automobilkám pomohlo.

„Obě firmám se daří asi lépe, než kdokoliv před tím zhruba rokem předpokládal. Režim bankrotu byl relativně krátký, obě dvě firmy z něj velmi rychle vystoupily, nicméně dokázaly provést zásadní restrukturalizační kroky.“

„Dokázaly především odhodit tu velkou dluhovou zátěž, kterou měly, a dokáží také rychleji, než se předpokládalo, splácet pomoc, kterou obdržely,“ zdůraznil Karel Potměšil.

Ford naopak podle něj udělal dobře, když o státní pomoc nakonec nepožádal a do bankrotové ochrany nevstoupil.

„Firma se tím dokázala oddělit od konkurence, mohla se prezentovat jako silnější, solidnější nebo perspektivnější. Je ale také faktem, že firma již dlouhodoběji dokázala lépe než místní konkurence přecházet k menším vozům, lépe pracovala na kvalitě produkce, takže si dokázala lépe držet své zákazníky a měla solidnější reputaci,“ vysvětlil Potměšil na Rádiu Česko.

Marika Táborská, Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme