Akční evoluce kanibalských genů

V závodu mezi lidmi a priony si kanibalové z Nové Guineje připsali jeden bod - v jejich populaci se objevily geny, které je před priony dokonale ochraňují.

Mozková tkáň napadená BSE

Mozková tkáň napadená BSE | Foto: Public Health Image Library, Licence Public Domain, volné dílo

Příslušníci kmene Fore z Nové Guineje až donedávna vyjadřovali svým zemřelým úctu tím, že snědli jejich maso a mozek. Tento druh pohřebních rituálů měl ovšem tragické následky v podobě prionového onemocnění kuru, které ve 20. století zahubilo asi 2500 zdejších kanibalů. Kuru, stejně jako nemoc šílených krav nebo lidská Creutzfeldt-Jakobova choroba, vzniká proto, že infekční prion v mozku pozměňuje molekuly zdravých prionových proteinů. Nervové buňky se prionů nedokážou zbavit a kvůli jejich hromadění odumírají.

Odborníci na prionová onemocnění z Londýnské univerzity zkoumali gen prionového proteinu v DNA lidí z kmene Fore. Zjistili, že v jejich populaci se vyskytuje i taková forma genu, která svého majitele dokonale chrání před nemocí kuru. "Anti-kuru" gen se od normálního genu liší záměnou jediné aminokyseliny v pozici 127. Mutace poprvé vznikla náhodou u jednoho člověka, který žil asi před 200 let a svůj pozměněný gen předával potomkům. Díky tvrdému selekčnímu tlaku, který vyvolala epidemie kuru asi o 100 let později, se mutace v kmeni Fore rozšířila a vyskytuje se dodnes. Objev "anti-kuru" genu je podle autorů studie krásný příklad toho, že lidská evoluce je stále v akci.

Prionový protein (PRNP) | Foto: Licence Public Domain, volné dílo, RCSB Protein Data Bank