Každá patnáctá cigareta neopravitelně pozmění genetickou informaci plic

Vědcům se podařilo poprvé spatřit celou genetickou informaci rakovinných buněk u dvou zhoubných nádorů - u rakoviny plic a u kožního maligního melanomu.

Zapálená cigareta

Zapálená cigareta | Foto: Fotobanka stock.xchng

Pracovníci britského institutu Wellcome Trust Sanger Institutu (WTSI) srovnávali geny rakovinných buněk pacientů s nádorem plic a s melanomem s jejich zdravými buňkami. Zjistili přitom, že v genomu rakovinné buňky plic je proti zdravé buňce 23.000 mutací, v buňce melanomu pak 33 000 mutací. Informovala o tom zahraniční média.

Díky sestavení genové mapy rakovinných buněk mohli nahlédnout i do minulosti nádorů a sledovat například vliv kouření nebo slunečního záření. Podle studie by měl průměrný kuřák počítat po každé patnácté cigaretě s chybou v genetické informaci svých plic, kterou buňky už nedokáží opravit.

Objevy by mohly přispět k vývoji nové terapie, která by se obešla bez vedlejších účinků. Měly by také pomoci ke stanovení včasné a přesné diagnózy i k předcházení nádorovým onemocněním.

Zdroj: Wellcome Trust Sanger Institute