Každé desáté dítě má depresi, některé musí užívat antidepresiva, zjistila studie

Každé desáté dítě mladší 13 let má podle studie Dětské psychiatrické kliniky Univerzity Karlovy depresi. Někteří školáci dokonce musí brát antidepresiva.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smutek (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

„Chvíli byla veselá, pak zase upadala do stavu netečnosti. Nechtěla se mnou komunikovat. Když jsem se jí ptala, co se děje, tak jsem se od ní nic nedozvěděla. Časem jsem měla pocit, že se rozcházíme. K tomu přišla spousta stresu ve škole,“ říká paní Sylva, matka Nikoly.

Ve škole to šlo s dcerou od desíti k pěti - špatně spala, často plakala, maminka se o ni začala bát. Nikolu objednala na dětskou psychiatrii a docela se divila, že její dítě musí začít užívat antidepresiva.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle studie Dětské psychiatrické kliniky Univerzity Karlovy má u nás každý desátý školák depresi. Více od Ivany Bernáthové

Jitka Havlová z dětské psychiatrie v Liberci ale považuje tyto léky i pro děti za velmi účinné, podle ní navíc nejsou návykové:

„Jsou pak nutné samozřejmě i pravidelné kontroly a psychoterapie. Ale pokud je deprese závažná, tak se musí dítě hospitalizovat – pokud tam jsou sebevražedné myšlenky, negativní pohled na sebe nebo dítě přestává zvládat docházku do školy, odmítá do ní chodit, stahuje se z aktivit. Tam nepomůže, že jen dostane léky, je třeba ho kontrolovat. Rodiče doma nejsou, takže někde pod kontrolou musí být.“

Nikole antidepresiva pomohla. Stejně jako to, že si snížila počet zájmových kroužků, které ji sice bavily, ale hodně zatěžovaly.

Děti potřebují gaučing

Podle psychologů totiž mají mít děti dostatek času na to, aby mohly jen tak obyčejně dovádět, zdůrazňuje ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Liberci Jana Hlavová:

„Třeba dítě má každý den po škole nějakou aktivitu - plavání, angličtinu, tenis, keramiku. Z pohledu rodiče je to velmi rozvíjející. Já to ale nemám ráda. Dítě by mělo mít čas pro sebe na takzvaný gaučing. Aby si odpočinulo, přišlo na nějaký svůj nápad a nemělo pořád řízenou práci nebo aktivitu. Je potřeba u něj rozvíjet tvořivost, která je mu vlastní."

„Zájmovou činnost jednou nebo dvakrát v týdnu ano, to není žádný problém. Je to rozvoj dítěte v tom, aby se připravilo být samostatné. Na druhou stranu si potřebuje dítě odpočinout. Rodičům se taky nechce hned z práce běžet každý den na cvičení nebo angličtinu,“ dodává psycholožka Hlavová.

Ivana Bernáthová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme