Každý Čech sní denně až 15 gramů soli. To je třikrát víc, než by měl

Až příliš důsledně se Češi řídí mottem oblíbené pohádky Sůl nad zlato. Každý den totiž zkonzumují soli až třikrát víc, než je zdravé. A i když bez soli to nejde, příliš velké množství naopak dokáže lidskému tělu uškodit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sůl | Foto: Wikimedia Commons, Ralf Roletschek

Češi podle posledních údajů ministerstva zdravotnictví zkonzumují soli až třikrát víc, než doporučuje Světová zdravotnická organizace. Profesor Jan Janda z České pediatrické společnosti upozorňuje, že lidský organismus sůl, respektive sodík, který obsahuje, potřebuje. Ale ne v takovém množství.

„Za dlouhá léta lidské existence byli lidi zvyklí na příjem soli, který se pohyboval okolo jednoho až dvou gramů za 24 hodin. A dneska je to podle posledních údajů Státního zdravotního ústavu už 16 gramů,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Češi každý dnes snědí až třikrát víc soli, než by měli. Téma jsme na Radiožurnálu rozebrali s profesorem Janem Jandou z České pediatrické společnosti.

Dlouhodobé přesolování přitom může vést k vážným zdravotním problémům.

„Nadprůměrná konzumace soli způsobuje vysoký krevní tlak, který bývá často branou k mnohem závažnějším zdravotním problémům srdce a cév,“ říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Viktorie Plívová.

Podle profesora Jandy se vysoký krevní tlak objevuje už v dětském věku a především u dorostenců. „A že je tam jasná souvislost mezi vysokým příjmem soli a hypertenzí,“ říká.

Většinu soli ale přitom sníme už v hotových potravinách a produktech. Sami jí do jídla přidáme jen asi 10 procent. Přinutit výrobce, aby do potravin přidávali méně soli, je ale složité, protože sůl podporuje nejen chuť k jídlu, ale také k pití.

I tak ale můžeme množství přijímané soli ovlivnit. „Ať už při samotném dosolování, ale také při výběru potravin, které konzumujeme,“ dodává Viktorie Plívová.

Profesor Jan Janda z České pediatrické společnosti upozorňuje, že důležité jsou stravovací návyky už od dětství. "Existuje totiž návyk na slané. A slané podporuje chuť k jídlu i k pití. Děti pijí hlavně různé sladké šťávy. Pak jsou problémy s tlakem i obezitou.“

Marína Dvořáková, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme