Při jízdě na sněhu či ledu je podle instruktora nejdůležitější předvídat

Sníh komplikuje dopravu po celé republice. Na mnoha místech sněží, někde silnice namrzají a některé komunikace musely být kvůli nehodám uzavřeny. Každopádně cesta autem není za takovéhoto počasí vůbec jednoduchá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

doprava v zimě | Foto: Marián Vojtek

Prakticky po celý prosinec i začátkem ledna byl sníh jen někde, intenzivní sněžení přišlo až tento týden, a dokonce i v Praze je ho teď zhruba deseticentimetrová vrstva.

Řidiči, kteří vyjíždějí na sněhovou pokrývku po delší době, by proto podle instruktora bezpečné jízdy Adama Peschela určitě neměli zapomenout na to, jaké si dali na vůz pneumatiky a jakou mají hloubku dezénu. Hlavně by ale měli dávat pozor na situaci na silnicích.

„Taková změna, kdy nemáme sníh a najednou přijde, bývá komplikovaná. Spousta řidičů nedokáže uzpůsobit jízdu, takže radím určitě zpomalit, být ohleduplný vůči ostatním řidičům a taky především předvídat.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak správně jezdit na sněhu, jsme mluvili s instruktorem bezpečné jízdy Adamem Peschelem

„Hlavně to předvídání je důležitá věc pro to, abychom dokázali předejít spoustě nepříjemných situací. Takže určitě defenzivní jízda řidičů, větší odstup od jiných vozidel a také ohleduplnost vůči ostatním řidičům,“ doporučuje motoristům instruktor bezpečné jízdy ostravského polygonu Libros Adam Peschel.

Pokud meteorologové hlásí, že místy může být ledovka, nebo když hrozí tvorba sněhových jazyků, řidiči by rozhodně měli svou jízdu zpomalit.

„Do té chvíle, než se na tu ledovku dostanu, tak se snažit vozidlo zbrzdit nebo zpomalit co nejvíce. A v průběhu toho ledu už nedělat žádné zmatky, nebrzdit a popřípadě nedělat žádné extrémní manévry na volantu, abych vozidlo nedostal do smyku nebo nestandardní situace.“

„Takže je to hodně o tom předvídat, a když už na to přijde, tak hlavně nezpanikařit. Samozřejmě od toho jsou různé druhy výcviku, aby si to řidič dostal do podvědomí,“ říká Peschel.

Problematické okamžiky také mohou nastat, když sjíždíme z hlavní silnice, která je většinou chemicky ošetřená, na vedlejší cestu, na níž může být uježděná vrstva sněhu nebo náledí. V tomto počasí se může lehce stát i to, že i když bezpečně zvládáme všechny nástrahy zasněžené silnice, nezvládne to někdo před námi a zůstaneme na cestě stát v koloně.

Na škodu proto není mít s sebou v kufru teplou bundu, rukavice a čepici. Adam Peschel doporučuje v těchto dnech přibalit do auta i lopatu.

„Nikdy nevíte, co se může stát. A když se stane ta situace, že třeba někde zapadnete nebo se dostanete do nějaké nepříjemnosti, tak vám může pomoct, nebo taktéž vy můžete pomoct ostatním řidičům,“ dodává instruktor.

Eva Kézrová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme