Šachisté vyrazili vlakem napříč Evropou. Za drnčení pražců hrají speciální turnaj
Steinitz, Lasker, Capablanca - tak se jmenují první tři šachoví mistři světa, ale po nich i první tři vagony „šachového vlaku“. Z Prahy vyrazil na pětidenní cestu skrze několik metropolí střední Evropy. Jede v něm 80 šachistů z celého světa a jejich výlet je zároveň jedním velkým šachovým turnajem.
„Začalo to tím, že jsme si říkali, že pojedeme expresem a budeme tam hrát šachy. Pak jsme si říkali, že bychom měli obsadit celý vagon nebo i vlak. Trvalo to asi dva roky, ale zázrak se stal,“ vzpomíná na počátky nápadu jeho duchovní otec a hlavní organizátor Pavel Matocha.
V prvních dvou vagonech, určených především pro účastnící se šachové velmistry, se hraje podobně jako na běžných šachových turnajích, kde se v jedné místnosti vedle sebe odehrává hned několik partiček. Jen s tím rozdílem, že tady šachistům pod nohama drnčí koleje.
Šachisté vyrazili ve vlaku napříč Evropou. Na cestě do Vídně je doprovázel i rozhlasový mikrofon
Dva protihráči se vždy zavřou do vlastního kupé, kde mezi sedačkami stojí malý stolek se šachovnicí, figurkami a hodinami. Tvrdí, že ubíhající krajina je neruší.
„V kupé je velký klid, obtížné je spíš dostat se ke stolku tady po chodbách,“ ujišťuje jeden ze šachistů Jiří Groh.
Pětidenní turnaj většina ze zúčastněných nebere ani tak jako soutěž, ale spíš jako společenskou událost. Někteří - jako pan Groh - vyrazí s partnerkou, jiní vezmou na výlet celou rodinu. Třeba jako Ahmad Chajrat ze Saúdské Arábie.
„V Evropě jsem vůbec poprvé a jsem tu proto, abych se podíval na zajímavá místa a zahrál si tam šachy. Rodinu jsem o to nechtěl ochudit a nechat ji doma,“ vysvětluje.
Dohromady v šachovém vlaku cestují šachisté z celkem 17 zemí - většinou z Evropy, ale například i z Austrálie, Brazílie, Izraele nebo Spojených států.