Škodlivé jako kouření nebo obezita. Studie ukazuje na rizika sedavého zaměstnání

Sedět osm a více hodin denně může zvýšit riziko předčasného úmrtí až o 60 procent, uvádí to studie publikovaná v britském lékařském časopise The Lancet. Podle ní může sedavý způsob života znamenat stejně velkou hrozbu pro lidské zdraví jako třeba kouření a zapříčinit víc úmrtí než obezita. Rizika pak podle autorů studie může zvrátit třeba hodinové cvičení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podnikatel v kanceláři (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Lidé pracující v kancelářích by měli strávit alespoň dvě hodiny své pracovní doby na nohou, v ideálním případě pak až čtyři hodiny denně. To je podle nové studie cesta, jak se vyhnout škodlivým účinkům sedavého zaměstnání.

Studie, na které pracovali vědci z Velké Británie, Spojených států i Austrálie, doporučuje, aby lidé se sedavým zaměstnáním ze svých židlí alespoň jednou za hodinu na pět minut vstali nebo si během obědové či večerní pauzy zacvičili.

Hodina rychlé chůze nebo jízda na kole pak může podle vědců zcela zvrátit škodlivé účinky osmihodinového sezení v zaměstnání.

Vedoucí vědec, profesor Ulf Ekelund z Cambridgeské univerzity a Norwegian School of Sports Sciences uvedl, že taková aktivita výrazně eliminuje spojení mezi dobou sezení a úmrtím.

„Nepotřebujete sportovat ani chodit do posilovny. Je v pořádku, když se projdete rychlou chůzí třeba ráno, během obědové pauzy, po večeři. Můžete si to rozvrhnout přes celý den, ale je třeba to dělat alespoň jednu hodinu,“ řekl pro britský deník The Daily Telegraph Ekelund.

Vzdálenější záchody nebo budíky

Odborníci také navrhují, aby proběhl další výzkum například v souvislosti s umístěním toalet na pracovišti. Podle autorů studie by mohly být ještě dál od zaměstnanců, a tak je nutit k pohybu. E-maily by pak mohly nahradit osobně předávané vzkazy a zaměstnance by k více pohybu mohly nabádat budíky na počítačích.

Při porovnávání účastníků studie, kteří sedí nejdelší a nejkratší dobu denně, vědci přišli také třeba s tím, že lidé sedící nejdéle mohou až s dvakrát větší pravděpodobností onemocnět cukrovkou 2. typu nebo trpět kardiovaskulárním onemocněním. Zároveň se u nich vyskytuje zvýšené riziko výskytu rakoviny.

Studie vychází ze vzorku jednoho milionu dospělých lidí, většinou ve věku přes 45 let. Účastníci studie byli rozděleni do několika skupin podle jejich fyzické aktivity od pěti minut denně až po jednu hodinu a podle času, který prosedí.

Dominika Píhová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme