Speciální tablet používají v liberecké nemocnici. Pomáhá komunikovat s neslyšícími

Neslyšící v Liberci mají nového pomocníka. Speciální tablet, který zrychlí komunikaci mezi pacientem, tlumočníkem a lékařem, má k dispozici Krajská nemocnice v Liberci. Sloužit má nejen k domluvě se sluchově postiženými pacienty, ale i jejich příbuznými.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tablet (ilustrační foto)

Tablet (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Sandra Bovkunová od narození neslyší a tedy ani nemluví. Když na schodech do svého bytu objevila ležet sousedku, bylo jí jasné, že musí sehnat pomoc.

„Mačkala jsem jí ušní lalůčky, vůbec se nepohybovala. Jako neslyšící jsem nemohla zavolat záchranku,“ tlumočí její stále se zrychlující znaky tlumočnice Alena Lauermanová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak může tablet v liberecké nemocnici pomoci neslyšícím, zjišťovala Eva Malá

Sandra zvonila na několik bytů. Nikdo jí ale neotevřel. Nakonec na schodech potkala muže, kterému se snažila vysvětlit, co se stalo.

„Trochu se bránil, protože nevěděl, o co mi jde. Uviděl paní, pochopil situaci a zareagoval,“ popisuje Bovkunová pomocí znakové řeči složitou situaci pro neslyšícího.

Pro sousedku si nakonec přijela záchranná služba. Tento příklad ale podle Lukáše Ducháčka z Agentury pro neslyšící jasně dokresluje situace, se kterými se neslyšící lidé musejí denně potýkat.

Mají problémy v komunikaci s učiteli, úředníky, bankéři i lékaři. Velkým pomocníkem je pro ně speciální tablet.

Jeden z nich mají k dispozici také v liberecké nemocnici, která jej získala zadarmo právě od Agentury pro neslyšící. Občanské sdružení se snaží odbourat bariéry při komunikaci mezi sluchově postiženými, úředníky a doktory.

Rychlý a jednoduchý

Momentálně tablet používají na ambulanci, kde prochází nejvíce pacientů. Používat se ale může na jakémkoliv oddělení nemocnice, podotýká ředitelka pro ošetřovatelskou péči Marie Fryaufová.

„Samozřejmě nám to pomůže. Ne každý pacient, který je neslyšící, umí psát. Tak jsme potřebovali k přetlumočení našich doporučení tlumočníka. Než se dostavil, tak to byla časová prodleva. Tlumočení online je bezprostřední, do 15 minut,“ pochvaluje si Fryaufová.

Je to rychlé a jednoduché, dodává technik Jakub Kašpar. „Sestřička vidí na druhé straně tlumočníka, stejně tak pacient. Pacient začne komunikovat znakovou řečí, přičemž tlumočník rovnou překládá hlasovým překladem sestřičce nebo lékaři,“ popisuje Kašpar.

Speciální tablety by mohly být brzy k dispozici i v dalších nemocnicích Libereckého kraje nebo také v bankách, na radnicích nebo na úřadech práce.

Eva Malá, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme