Spotřebitelské centrum zveřejnilo 7 tipů, jak se nenechat ošidit na dovolené

Stále více českých spotřebitelů řeší spor s podnikatelem z ciziny. Vyplývá to z údajů Evropského spotřebitelského centra České republiky (ESC). Lidé řeší spory třeba kvůli problémům v letecké dopravě, při ubytování nebo při nákupech zboží na internetu. ESC proto pro české turisty na svých stránkách připravilo sedm tipů, jak se nenechat na dovolené v cizině ošidit. Vloni pomáhalo řešit přes 600 sporů českých zákazníků s podnikateli z jiných zemí EU, Norska nebo Islandu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maledivy, dovolená, relax, moře (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay | CC0 Creative Commons,©

Podle mluvčího centra Ondřeje Tichoty počet sporů, které v centru řešili, vzrostl oproti loňskému roku o 25 procent. V Česku přibývá mnoho lidí, kteří na letní dovolené řeší třeba spor s podnikatelem z ciziny.

„Nárůst byl zaznamenán ve všech oblastech, to znamená online nakupování, letecká doprava i služby v cestovním ruchu, jako jsou ubytovací služby, služby zahraničních cestovních kanceláří nebo třeba pronájmy vozů,“ řekl Tichota.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, na co by si lidé měli dávat na dovolených pozor, mluvil mluvčí Evropského spotřebitelského centra České republiky Ondřej Tichota

Podle údajů ESC si lidé často stěžují také na služby zahraničních online seznamovacích serverů.

„Spotřebitel může spadnout do takzvané předplatitelské pasti. To znamená, že si nevšimne, že na takovém seznamovacím serveru je nějaké měsíční členství. Vypadá lákavě, stojí velmi málo peněz, ale pokud spotřebitel nevypoví smlouvu včas, automaticky se prodlouží, a pak ho to vyjde na několik tisíc korun,“ vysvětlil Tichota.

Pokud spotřebitelé mají problém, mohou se na Evropské spotřebitelské centrum České republiky obrátit skrze elektronický formulář na webu www.evropskyspotrebitel.cz.

„Pokud tam přiloží veškeré dokumenty včetně komunikace s podnikatelem, máme to už přímo v systému a můžeme se tím rovnou zabývat,“ uvádí mluvčí centra.

Právě dokumentace je podle ředitelky ESC Evy Petrážové velmi důležitá, třeba při reklamaci ubytování.

Čeho se tipy ESC týkají:
1. Ubytování
2. Zájezdy
3. Pronájem vozu v autopůjčovně
4. Doprava – zpoždění a zrušení letu
5. Letecká doprava – zavazadla
6. Vlak, autobus, trajekt
7. Zdraví a pomoc

„Je dobré, pokud není spotřebitel spokojen, aby si veškeré věci zdokumentoval, nejlépe pořídil fotografie. Následná reklamace bez dobré dokumentace je velmi složitá, někdy prakticky nemožná,“ popsala.

Správná dokumentace je zásadní i v případě pronájmu auta v cizině, jak řekl mluvčí Ondřej Tichota.

„Je poměrně důležité zabývat se poškozením karoserie, které jsou na vozu už při převzetí, a potom těm, které tam mohou být při předání. Je vhodné pořídit si fotodokumentaci vozu a písemné potvrzení od autopůjčovny o tom, že jste vůz předali ve stavu, ve kterém jste ho přebírali.“

V rámci 7 tipů, jak se nenechat ošidit na dovolené v cizině spotřebitelské centrum zmiňuje dále také cestování vlakem, trajektem nebo autobusem, řešení zdravotních problémů i stornování zájezdu.

Na webových stránkách spotřebitelského centra si lidé můžou bezplatně stáhnout i mobilní aplikaci, která jim usnadní řešení spotřebitelských sporů při cestování po Evropě. Je to aplikace sítě evropských spotřebitelských center a jmenuje se ECC-Net Travel.

„Kromě toho, že vám poskytuje informace o vašich právech ve zhruba stovce situací, do kterých se můžete dostat, nabízí vám pro konkrétní situace také fráze v 25 jazycích Evropy na uplatnění reklamace nebo podání stížnosti,“ dodává Ondřej Tichota.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme