Svatomartinské víno je na trhu. Letos jej nabízí 116 vinařství

Vinaři poprvé otevírají víno z letošní sklizně. Na trh dávají dva miliony lahví s označením Svatomartinské. Zájem o tuto značku, kterou uděluje Vinařský fond, má rok od roku stále více vinařů. Letos ji smí používat celkem 116 vinařství.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Různé druhy Svatomartinského vína

Různé druhy Svatomartinského vína | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

„Je to opravdu takové svěží víno, s příjemnou kyselinkou. Měly by tam být cítit primární ovocité tóny z hroznů,“ popisuje ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška a pokračuje:

„U červených vín by to mělo být heboučké sametové víno. Jde o to, aby když konzument se takového vína napije, měl chuť na další pohárek, aby měl radost z představení nového ročníku mladých vín.“

První svatomartinská vína otevřou vinaři na mnoha slavnostech. V Brně na Svatomartinském koštu, v Praze tradičně na nám. Jiřího z Poděbrad.

Přehrát

00:00 / 00:00

O svatomartinském víně informoval redaktor Jaroslav Skalický

„Je to vlastně oslava krásných čistých vín toho příslušného ročníku. Vždycky se všichni těší na to, co přichází. A je to také taková ukázka, jak bude vypadat příští ročník jako takový. Jistěže to není ukázka úplná, ale je to odraz toho, co bude následovat,“ říká ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

„Svatomartinské je připravováno hlavně na to, aby bylo v té správné kondici už toho 11. 11. v 11 hodin, kdy vlastně poprvé budeme mít příležitost si přiťuknout s mladým vínem,“ podotýká David Šťastný z vinných sklepů Valtice a slibuje:

„Každým rokem to víno máte malinko jinačí a myslím, že se máme všichni na co těšit. My sami jsme překvapeni, byť nám ten rok hodně brnkal na nervy, tak ten výsledek bude velmi hezký.“

O udělení značky je zájem

Kutnohorský vinař Lukáš Rudolfský vysvětluje, čím se liší svatomartinské víno od burčáku, který se prodával ještě před několika týdny:

„Burčák je ještě v podstatě kvasící mošt a svatomartinské víno už je hotové víno, které má jen zbytek oxidu uhličitého po kvašení. Aromatické látky tam jsou výraznější, víno je svěžejší, pikantnější, je tam vyšší kyselinka,“ říká.

O udělení značky Svatomartinské má rok od roku zájem stále víc vinařů.

„Samozřejmě tady má společnou propagaci. Může velmi brzo dostat z této sklizně už určité finanční prostředky, tím, že prodá to víno velmi mladé, takže já si myslím, že jsou tam zejména pozitiva,“ dodává Machovec.

Letos se o značku ucházelo rekordních 430 vzorků vín, přísnějším hodnocením degustačních komisí jich 80 neprošlo.

Jaroslav Skalický, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme