Už týdenní problémy se spánkem stojí za návštěvu lékaře, radí odborníci

Dostatek spánku je velmi důležitý pro naše zdraví. Až čtyřicet procent lidí přitom trápí nespavost a další podobné poruchy. U starších lidí je to až padesát procent. Nespavost zvyšuje riziko například infarktu, mrtvice nebo deprese.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nespavost | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Spánek je důležitý pro regeneraci našich duševních sil, pro regeneraci našich tělesných sil, pro imunitu, pro celou řadu dalších funkcí,“ vysvětluje profesorka neurologie Soňa Nevšímalová.

Pokud má člověk problémy se spánkem déle než týden, měl by podle neurologa Karla Šonky v první řadě navštívit praktického lékaře.

„Jestliže potom je nebezpečí přesunu do chronicity, jestliže je tam nebezpečí vzniku nějaké další choroby nebo jestli je podezření, že to má nějakou další souvislost, tak praktický lékař odešle toho pacienta ke specialistovi – k psychiatrovi, neurologovi. A teprve někteří nemocní se dostávají do spánkové laboratoře,“ popisuje Šonka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech se spánkem informovala redaktorka Zuzana Petráňová

Ze starších i novějších studií vyplývá, že je ideální spát 7 - 8 hodin. S délkou spánku souvisí i obezita.

„Ukazuje to nejen takzvaný body mass index, tedy ta naše celková hmotnost, ale například i obvod pasu, který je někdy u žen velice v popředí zájmu,“ vysvětluje Soňa Nevšímalová a pokračuje:

„Je to v současné době marker centrální obezity. Takže i ten obvod pasu, když spíme více či méně, má tendenci se rozšiřovat.“

Pokud omezujeme spánek nárazově, jako třeba studenti během zkouškového období, nelze podle Karla Šonky přímo určit, jestli má takové ponocování dlouhodobý vliv na zdravotní stav. Může se to ale projevit krátkodobě.

Je několik studií, které naznačují, že lidé, kteří byli krátkodobě vystaveni menšímu spánku, mají větší riziko dopravních nehod a větší riziko eventuelních infekčních onemocnění.

Nedostatek spánku zhoršuje imunitní kompetenci organismu.

Mnoho lidí už bez prášku na spaní neusne. Lékaři se ale shodují na tom, že na prvním místě by vždy měla být změna životního stylu.

Tomáš S. Šťástka, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme