V Česku roste zájem o domácí restaurace. Zákony ale s takovým 'podnikáním' nepočítají

Domácí kvalita a zážitek - to jsou podle marketingových odborníků dvě lákadla, na která zákazníci slyší. A rychle rostoucí počet takzvaných domácích restaurací to dokazuje. Fungují na jednoduchém principu: dobré jídlo pro omezený počet předem pozvaných hostů. Jídlo pro zvané ale odhaluje nedostatek v legislativě. Zákony totiž s takovým ‚podnikáním‘ nepočítají.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vepřové maso na pivě | Foto: Takeaway

„Vaříme pro sebe, pro naše osobní hosty, takže předpisy a hygienické normy řešit nemusíme. Ale když vidím, jak se s tím ostatní trápí, tak si umím představit, že kdybychom se propracovali k tomu, že tu budeme dělat něco víc nebo restauraci, tak by nás to mohlo zničit. Možná by nás to i přestalo bavit a třeba bychom se do toho ani nepustili,“ zamýšlí se u strouhání sýra v minikuchyni galerie občanského sdružení Czechdesign jeho manažerka, Jana Vinšová.

Přehrát

00:00 / 00:00

O domácích restauracích natáčela redaktorka Zuzana Vlčková

Domácí restaurace nebo spíš jídlo nebo občerstvení pro zvané je novinkou jen zdánlivě. Se zpoplatněným pohoštěním pro uzavřený okruh lidí se běžně můžeme setkat třeba ve vinném sklípku nebo třeba na společenských akcích. Na tento fenomém ale nepamatuje ani zákon, ani hygienické vyhlášky.

„Obecně lze mluvit o tom, že pokud já připravuji potraviny, za účelem toho, že budou dále šířeny, a tím nemyslím to, že si v neděli pozvu na oběd partu kamarádů, by prostory, ve kterých jsou připravovány potraviny, měly odpovídat všem hygienickým normám tak, jako by se jednalo o restauraci,“ potvrzuje mluvčí ministerstva zdravotnictví Viktorie Plívová.

Klubové vaření v zahraničí podle Jany Vinšové úspěšně funguje:

Jídlo, vaření, kulinaření | Foto: Fotobanka Stock.xchng

„Já věřím, že je tam nějaká cesta, která dovolí tyto výjimky. Kdy si to lidé budou dělat pro sebe a nebudou se bát, že něco nesplňují.“

Vladimír Bártl z ministerstva průmyslu a obchodu ale upozorňuje, že na takovou akci by mohla přijít kontrola z živnostenského úřadu:

„Ta by zjišťovala, jestli byly ceny poskytovány za účelem zisku.“ Pokud by pořadatel vybral částku vyšší, než byly jeho náklady, už by se jednalo o podnikání.

Lidé, kteří přijdou například na večeři do galerie občanského sdružení Czechdesign, přispějí na její náklady. „Přispějete nám do sdružení a trošku i na jídlo,“ dodává Vinšová.

jídlo na talíři | Foto: Klára Stejskalová

Zuzana Vlčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme