V létě každoročně přibývá nehod cyklistů. Nejčastěji se zraní při jízdě z kopce

V červenci a srpnu každý rok přibývá nehod cyklistů. Jen během posledního víkendu dva cyklisté zemřeli a dva skončili s těžkým zraněním v nemocnici. Zatímco řidič v autě má okolo sebe plechy, rozumný motorkář alespoň kvalitní oblečení a přilbu, cyklisté často nemají ani tu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zájem lidí vyzkoušet Lhoteckou cyklostezku byl velký

Zájem lidí vyzkoušet Lhoteckou cyklostezku byl velký | Foto: Michal Trnka

„U cyklistů jsou to nehody, kdy cyklista především při jízdě z kopce, kde následuje zatáčka, nezvládne řízení jízdního kola a je tam dost srážek se stromem,“ konstatuje nejčastější příčinu tragických nehod cyklistů Petr Sobotka z Policejního prezídia.

Roman Budský z Besipu vyjmenovává nejčastější zranění: „Jedná se samozřejmě především o zasažení hlavy, obličeje, potom rukou, zápěstí, prstů a trupu,“ říká Budský a dodává:

„Je třeba zmínit také zranění hrudníku, které se sice objevuje v pěti procentech případů, ale velmi často se jedná o zranění velmi vážná a spojená i s vážným zraněním hlavy. Pak dochází i ke zraněním dalších částí těla, jako jsou předloktí, kolena, lokty a podobně.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hlavní zásady bezpečné jízdy na kole připomněl redaktor Petr Jansa

Pravidlem číslo jedna pro co nejbezpečnější jízdu je nošení cyklistické helmy. „Drtivá většina cyklistů, kteří jsou účastníky dopravní nehody, má zraněnou hlavu. A podle zahraničních zkušeností se dá říct, že cyklistická přilba je schopna snížit riziko zranění hlavy až o 85 procent a zranění mozku dokonce o 88 procent,“ upozorňuje Budský.

Je ale pravda, že už i dospělí dbají na svoji bezpečnost o něco více než ještě před několika málo lety.

„Zhruba v 80 procentech používají ochrannou přilbu i cyklisté ve věku nad 18 let, což není povinné, takže skutečně ji používají ve většině případů. Dále se zas na druhou stranu v necelých deseti procentech případů používají reflexní vesty. Viditelnost cyklistů tak není zdaleka ideální,“ upozorňuje Budský.

Pro cyklisty na Slovensku platí jiná pravidla. Musejí mít helmu, reflexní prvky či zvonek

Číst článek

Argument pro přilbu je jednoznačný. Rychlost, jakou člověk na kole jede, obvykle přesahuje třeba 15 kilometrů za hodinu. Nebezpečí přitom hrozí i při menší rychlosti.

„Pád cyklisty při rychlosti 11 kilometrů v hodině už může znamenat smrťák. Právě z důvodů poškození lebky a mozku,“ varuje Roman Budský.

Nejde ale jen o přilbu. V létě sice panuje světlo větší část dne, ale z výletů se lidé často vracejí, až když se stmívá, nebo dokonce za tmy. To už na kole musí mít předepsaná světla a na dlouhých výletech po silnicích jsou pak vhodná, i když jen doporučená, zpětná zrcátka, zvláště, když jezdíme s rodinou s dětmi.

Povinná výbava jízdního kola | Foto: Michal Jindra

Petr Jansa, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme