Ženy prohlédnou celý regál, muži vybírají z jeho středu. Chování lidí v obchodě zkoumá Mendelova univerzita

Výzkumníci z Mendelovy univerzity v Brně zkoumají, jak se lidé chovají při nakupování. Zjistili, že průměrný člověk stráví dvě a půl hodiny týdně v nákupním centru, nakupuje ale jen 20 procent času. Většinu času prochází obchody a rozhlíží se.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Supermarket (ilustrační fotka)

Supermarket (ilustrační fotka) | Foto: CC BY 2.0

Výzkumy, jako je ten z brněnské Mendelovy univerzity, jsou důležité pro ochodníky. Ti musí zaujmout zákazníky, aby koupili právě jejich výrobek, protože konkurence na trhu je velká. Výzkumníci zjistili, že pozornost zákazníků zaujmou netradiční obaly nebo kartičky s nápisem sleva.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výzkumníci z Mendelovy univerzity v Brně zkoumají chování lidí v obchodě. Více si poslechněte v reportáži Terezy Kadrnožkové.

„Většina zákazníků tvrdí, že já jednám s rozumem, rozhlížím se, pečlivě si vybírám, srovnávám ceny, gramáže a vybírám to nejvýhodnější. A tady ty výzkumy ukazují, že tomu tak často není, že prostě zákazník jde pudově za tím hlavním. Když vidím červenou cedulku, tak jdu za červenou cedulkou, protože si myslím, že je to akční a pro mě výhodné,“ popisuje Denis Drexler.

Pokud chce značka zaujmout, musí podle Drexlera vystihnout správnou míru a zákazníka nezahltit. „Hodně pozitivně hodnotí odborná veřejnost, když investuje značka do toho, že hezky vyzdobí uličku, ozdobí regál. Když je něco megalomanské, třeba balonky, tak na zákazníka to v dnešní době působí jako prvoplánové a příliš pozornosti tomu nevěnuje. Hodně se pak můžou zákazníci tomuto místu vyhýbat,“ dodává Drexler.

Drexler také dobrovolníkům promítal na obrazovce fotky regálů s cukrovinkami nebo zeleninou a pomocí speciální kamery sledoval, kam a jak často se dívá. Díky výzkumu teď třeba ví, že zatímco ženy očima zkontrolují celou poličku, muži se zaměří na prostřední vystavené zboží a tam si většinou vyberou.

I když lidé tvrdí opak, cena je důležitá, říká Mokrý

Jiný z výzkumníků, Stanislav Mokrý, se zaměřil na mladé lidi narozené po roce 1995 a na to, jak vybírají víno. Oči zkoumaných nejčastěji přitahovaly kulaté známky kvality nalepené nad etiketou. A i když v dotaznících zákazníci upřednostňovali kvalitu, podle Mokrého je největším lákadlem nízká cena.

„Ty výzkumy máme limitované, je to částečně dotazování. Ti lidé nepřiznají, že cena pro ně hraje nejvyšší roli, ale v našich výzkumech se ukázalo, že cena byla na vysoké pozici jako faktor, který rozhoduje o nákupu vína,“ říká Mokrý.

Ve výzkumech chtějí odborníci z Mendelovy univerzity pokračovat. Zkoumat chtějí to, jestli se lidé při sledování olympijských her soustředí i na to, jaké značky na svých dresech sportovci nosí.

Tereza Kadrnožková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme