Znakování s batolaty je způsob, jak se domluvit s dětmi dříve, než začnou mluvit

Znaková řeč pro slyšící batolata je snadný a přirozený způsob, jak se dorozumět s dítětem ještě předtím, než je schopné mluvit. V Česku je to novinka, ve světě se znakování s batolaty používá už přes 20 let. V Kosmonosích u Mladé Boleslavi učí znakovat maminky na odborných seminářích zakladatelka nové metody Michaela Tilton.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Účastnice kurzu znakování pro batolata | Foto: Jana Huzilová

Znakování pro batolata nemá nic společného se znakováním pro neslyšící.

„Znakování je způsob, jak se domluvit s dítětem dřív, než se dokáže domluvit pomocí slov,“ prozradila o znakování pro batolata organizátorka kurzů Michaela Tilton, která novou metodu přivezla do Česka ze Spojených států, kde žila několik let.

„Přestože tento program je založen na vědeckém výzkumu a spousta vědců se tím zabývala, tak není žádná věda se to naučit. Během dvou hodin, co tady máme, si dokážeme vysvětlit úplně všechno, jak na to, a dokonce se naučit některé základní znaky,“ je přesvědčena Tilton.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na kurzu znakování pro batolata natáčela redaktorka Jana Huzilová

Jedna z účastnic kurzu, Lenka Plašilová, přijela na seminář až z Liberce:

„Mám devítiměsíční holčičku, a protože je hodně vnímavá, chtěla bych ji rozvíjet i v tomto směru, a vlastně se s ní domluvit. Jak už tady zaznělo - komunikovat s dítětem a ještě prohloubit souznění. Dcera ovládá znak ‚pápá‘ a ‚jak je veliká‘.“

To jsou znaky, které podle Michaely Tilton používá každé dítě, i neznakující:

„Znakující děti se potom odlišují tím, že jsme jim přirozenou slovní zásobu ještě rozšířili, takže místo dvou až čtyřech znaků, které umí každé dítě, přibudou desítky znaků, které umí v době, kdy to ještě nedokáže vyjádřit slovem.“

Ukázka znakování pro batolata | Foto: Jana Huzilová

Se znakováním je ideální začít kolem šestého až osmého měsíce. Jako první se učí maminky praktické znaky.

„Třeba znaky, které využívají u jídla – jako je jíst, pít, přidat, stačí, hotovo,“ vyjmenovává Tilton.

Znaky v dalším období života odeznívají přirozeně s tím, jak se dítě učí mluvit.

„Já si myslí, že dítě rodičů, kteří budou znakovat, se daleko rychleji naučí mluvit a správněji, protože když matka ukazuje znak, tak zároveň i vyslovuje,“ mluví o první zkušenosti se znakováním další účastnice kurzu a i čerstvá babička Růžena Grúndlová, která se na školách zabývala logopedií.

„Tak, jak si někteří kritici myslí, že ba naopak to dítě nebude mluvit, ale bude znakovat, já si to myslím obráceně. Že to znakování opustí a zůstane jim krásná výslovnost,“ dodává.

Jana Huzilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme