10 nejdražších log měst. Radnice za unikátní vizuály platí statisíce

Nový vizuální styl Liberce za 315 000 korun, který místní radnice představila před necelými dvěma týdny, vyvolal rozporuplné reakce mezi laickou i odbornou veřejností. Rozruch vzbudilo hlavně logo města, kterému dominuje malá stříška u písmene L. Především na sociálních sítích odpůrci diskutovali o vysoké ceně i jednoduchosti návrhu. Zpravodajský web Českého rozhlasu proto připravil přehled 10 nejdražších městských vizuálů. Liberec v něm na přední příčky zdaleka nedosáhl. Uvedené ceny jsou za jednotný vizuální styl měst – včetně loga, grafického manuálu a licenčního užívání.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Foto: Ondřej Zámiš

10. Náchod: 149 000 korun

Pozdvižení vyvolalo ke konci loňského roku nové logo Náchoda, které se až nápadně podobá značce kávovarů Nespresso. Město kvůli tomu zavalila řada posměšných komentářů typu „Náchod, What else“ či „A přijede i Clooney?“. Město čelilo kritice i kvůli vysoké ceně. Radnice totiž současně přiznala, že logo vzniklo úpravou grafiky z fotobanky.

Grafici tehdy upozorňovali, že obdobné logo lze na internetu sehnat za 200 korun. Mluvčí Náchoda Nina Adlof označuje negativní ohlas za přirozený: „Považuji to za naprosto přirozený jev, vše nové budí emoce. Kritika na předraženost, podobu a vše ostatní pak nijak nezávisí na výši částky, provází každé logo. Pro jednoho je moc 300 tisíc, pro druhého 100 tisíc. Jde o velmi subjektivní záležitost.“

03823996.jpeg
Náchod logo

9. Karlovy Vary: 150 000 korun

Karlovy v barvě modré a Vary v červené, na konci označení pro stupně teploty. Logo na návrh grafičky Evy Hudečkové využívá město posledních pět let. I tady se ale zakázka z roku 2011 neobešla bez emocí.

„Nedovedu si představit, že by se někde nenašel kritik. Samozřejmě si také smlsli opoziční zastupitelé,“ popisuje mluvčí radnice Jan Kopál, podle kterého si však nový vizuál města po několika letech „sedl“ a nyní proti němu už nikdo neprotestuje.

03823967.jpeg
Karlovy Vary logo

8. Valašské Meziříčí: 300 000 korun

Vizuální styl pro Valašské Meziříčí vytvořilo Studio Najbrt. Pracuje se zkratkou VALMEZ, kdy jednotlivá písmena „tančí“ uvnitř symbolu heraldického štítu. Grafici prý čerpali inspiraci z lidových krojů a použili bílou a červenou barvu.

„V jednoduchosti je síla,“ glosovala loni v prosinci nový styl místostarostka města Yvona Wojaczková. I na Zlínsku se při představení nové značky města mluvilo o přemrštěné ceně a vznikly nejrůznější parodie.

03823979.jpeg
Valašské Meziříčí logo

7. Liberec: 315 000 korun

Po 16 letech si o nový vizuální styl řekl také Liberec. Radnice za něj zaplatila 315 000 korun, dalších 40 000 rozdala neúspěšným uchazečům v grafické soutěži. Logo, kterému dominuje malá stříška u písmene L, autora Ondřeje Zámiše vybrala porota z 163 prací. „To, co v logu působí možná trochu suše, získává v rozpracovaných aplikacích živost," komentoval vítězný návrh jeden z porotců Rostislav Vaněk podle organizace CzechDesign, která soutěž organizovala.

Na sociálních sítích to však vyvolalo rozporuplné reakce. Uživatelé začali kritizovat cenu grafického manuálu i jeho jednoduchost, na sítích proto začala kolovat také řada posměšných variant loga. „To je překlep?“ ptají se odpůrci. Město se ale brání. „Reakce jsou očekávatelné, při rebrandingu tak velké instituce, jakou je páté největší město v republice, to není nic nenormálního. Prošla tím všechna města. Nové logo se musí nejprve zažít,“ komentovala mluvčí Liberce Jana Kodymová.

03823970.jpeg
Liberec logo

6. Olomouc: 350 000 korun

Červená a bílá dominuje spolu s motivem šachovnice vizuálu Olomouce. Prvky vychází ze symbolu města – Moravské orlice. Jednoduché logo od grafika Jana Koláře město používá od roku 2008.

03823981.jpeg
Olomouc logo

5. Frýdek-Místek: 620 000 korun

Nový grafický styl města severomoravskou radnici vyšel loni na 620 000 korun. Klíčovým prvkem vizuálu se stala řeka rozdělující město na dvě části. Navrhl ho Štěpán Holič z agentury Lemon design, který je autorem také nového loga Prahy 11 nebo Příbrami.

03823964.jpeg
Frýdek-Místek logo

4. Brno: 1 000 000 korun

Brno si nechalo vytvořit jednotný vizuální styl před více než deseti lety. Za soubor „sjednocených grafických prvků“ získalo v roce 2005 Národní cenu za design. Designérka Věra Marešová za návrh nejdříve inkasovala 300 000 korun, dalších 700 000 pak za kompletní logotyp.

03823973.png
Brno logo

3. Plzeň: 1 165 000 korun

Zelená šipka s nápisem Plzeň. Podle situace a potřeby šipku dále doplňují přívlastky – nejčastěji jde o „vzdělaná“, „inovativní“ nebo „perspektivní“ a „bezpečná“. Nové logo pro město loni navrhl Libor Jelínek ze společnosti Dynamo design, která připravila vizuální styly také například pro Air Bank nebo festival Rock for People. „Jsem přesvědčen, že kouzlo nového loga se ukáže v momentě, kdy bude používáno při různých příležitostech,“ poznamenal primátor Martin Zrzavecký.

03823977.jpeg
Plzeň logo

1. Ostrava: 1 800 000 korun

Vykřičníky za 1,8 milionu.“ Alespoň takové byly v roce 2008 titulky novinových článků, které o novince v Ostravě informovaly. Cena loga města vyvedeného ve světle modré barvě (vychází z heraldické tradice) a doplněno o tři tmavě modré vykřičníky, které si Ostrava nechala vyrobit u designérského Studia Najbrt, u lidí vyvolala údiv.

Podle mluvčí Andrey Vojkovské však lidé za honorářem vidí jen samotné logo. „V ceně je zahrnut také velmi obsáhlý grafický manuál a navíc licence na jeho neomezené používání jak v České republice, tak i v zahraničí,“ uvedla. Nová grafická prezentace města podle Vojkovské neměla jen negativní odezvu. „Bylo to zhruba 50 na 50. Po pár měsících se ty negativní reakce výrazně snížily a dnes se s nimi nepotkáváme vůbec,“ doplnila.

03823975.jpeg
Ostrava logo

1. Praha: 1 800 000 korun

Grafický manuál Prahy pochází už z roku 2002. Červený čtverec se žlutým písmem, ve kterém se pracuje s cizojazyčnými názvy hlavního města, je stejně jako ostravské vykřičníky dílem Studia Najbrt. Návrh získal několik cen. „Za manažerský počin roku v oblasti designu převzaly v roce 2004 Praha a studio Najbrt cenu v soutěži Vynikající výrobek roku. Designérské studio si ze soutěže navíc odneslo také cenu za vynikající design,“ uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

03826240.png
Praha logo
 

Mohlo by vás také zajímat

Let do vesmíru může být na hranici Hawkingových zdravotních možností, míní expert Let do vesmíru může být na hranici Hawkingových zdravotních možností, míní expert

Slavný kosmolog Stephen Hawking se možná konečně podívá na objekt svého zkoumání zblízka. Miliardář Richard Branson mu totiž nabídl...

 
Radikální jídelníček i způsob života. Vědci zjistili, kde bijí nejzdravější srdce na světě Radikální jídelníček i způsob života. Vědci zjistili, kde bijí nejzdravější srdce na světě

Nejzdravější srdce na světě mají lidé z kmenu Tsimane žijící v bolivijských pralesech. Vyplývá to ze studie publikované v magazínu...

 
Posádka Tatry 815 na cestě kolem světa prošvihla sametovou revoluci. Vyjela přesně před 30 lety Posádka Tatry 815 na cestě kolem světa prošvihla sametovou revoluci. Vyjela přesně před 30 lety

Přesně před 30 lety vyjela ze Staroměstského náměstí v Praze na velkou expedici Tatrou kolem světa šestice Čechů. Chtěli propagovat...

 
VIDEO: Američané po letech odtajnili desítky záběrů ze zkoušek jaderných bomb VIDEO: Američané po letech odtajnili desítky záběrů ze zkoušek jaderných bomb

Spojené státy pokračují ve zveřejňování dokumentů pocházejících z dob studené války. Po odtajnění některých dokumentů a fotografií...

 
Virtuální prohlídka Transgasu před demolicí. Slavné Loosovo schodiště pomalu mizí Virtuální prohlídka Transgasu před demolicí. Slavné Loosovo schodiště pomalu mizí

Budova Transgasu, jedna z nejradikálnějších staveb brutalismu u nás, se pomalu chystá na demolici. Aktuálně v ní probíhají vyklízecí...

 
 

Kristýna Novotná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru