Srovnání: řidiči dálkových autobusů berou mnohem méně než jejich kolegové z MHD

UVNITŘ INTERAKTIVNÍ GRAFY. Řidiči meziměstských autobusů, kteří ve čtvrtek v několika krajích stávkují za vyšší platy, pobírali loni střední hrubou měsíční mzdu 25 099 korun. Desetina nejhůře placených šoférů brala měsíčně méně než 21 451 korun, desetina nejlépe placených pak více než 30 378 korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus firmy BusLine v Ústí nad Labem | Foto: Gabriela Hauptvogelová

Řidiči dálkových autobusů, kterých je u nás celkem přes tři tisíce, jsou placeni hůř než jejich kolegové za volanty autobusů městské hromadné dopravy. Na druhé straně bere většina z nich víc než řidiči nákladních aut a tahačů. Vyplývá to z dat shromážděných ministerstvem práce a sociálních věcí, která analyzoval Český rozhlas.

V následujícím grafu si můžete porovnat mzdy u vybraných povolání v první polovině roku 2016. Novější data nejsou zatím v takové kvalitě a podrobnosti k dispozici.

Krabicový graf umožňuje porovnat nejen samotnou střední mzdu, která je u každé profese znázorněna výraznou vodorovnou linkou uprostřed "krabičky", ale také je v něm alespoň přibližně vidět rozložení mezd: samotná "krabička" ukazuje rozptyl, do kterého se vejde polovina všech zaměstnanců v dané kategorii. "Vousy" nahoře a dole pak vyznačují, kde začínají mzdy jedné desetiny nejlépe a nejhůře placených pracovníků.

V případě stávkujících řidičů dálkových autobusů je z grafu patrné, že téměř tři čtvrtiny z nich pobírají mzdu vyšší, než je střední mzda v celé podnikatelské sféře. Tři ze čtyř meziměstských šoférů si tedy mohou říct, že patří k lépe placené polovině všech zaměstnanců.

Extrémně dlouhá pracovní doba

Ze statistik MPSV je ovšem zřejmé, že na lehce nadstandardní mzdy musejí řidiči meziměstských autobusů pracovat téměř nejdéle ze všech povolání: obvykle přes 190 hodin za měsíc. Ještě o hodinu delší pracovní dobu vykazují už jen jejich kolegové z MHD a "pracovníci v oblasti osobních služeb jinde neuvedení".

Řidiči autobusů v Jihočeském kraji ve čtvrtek stávkovat nebudou

Číst článek

Naproti tomu například strojvedoucí důlních vlaků pracují na mzdu srovnatelnou s řidiči dálkových autobusů "jen" 161 hodin měsíčně. Třetinu mzdy autobusových šoférů tvoří příplatky (20,2 %), odměny (8,8 %) a náhrady (6,1 %).

Pohled do historie ukazuje, že střední mzda stávkujících řidičů kopírovala několik let vývoj střední mzdy všech zaměstnanců v podnikatelské sféře. Před čtyřmi lety se od této křivky odlepila a zamířila směrem vzhůru.

Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme