České e-shopy směřují k novému rekordu. Letos by mohly utržit o 15 miliard víc

České internetové obchody by letos podle společnosti Acomware mohly utržit 96 miliard korun. Jejich obliba prudce stoupá - hlavně kvůli chytrým telefonům a tabletům, přes které si zákazníci objednávají spíš menší zboží, jako jsou krmiva pro zvířata nebo drogerie. Roste ale i průměrná hodnota objednávky, a to na necelé dva tisíce korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

„Vybírat si věci na internetu je pro mě daleko pohodlnější. Hlavně tam vidím to srovnání, nemusím do obchodů, kde je často hodně lidí, a navíc internetové obchody nabízejí často i zajímavější ceny,“ říká 30letý Jakub ze středních Čech, který začal aktivně běhat. Aby podpořil své sportovní výkony, chce si koupit sport tester. Hledá ho tak hlavně v internetových obchodech.

Jakub oceňuje na e-shopech i dodání až domů. A stejně jsou na tom i ostatní Češi. Díky jejich útratám, tak tuzemském internetové obchody směřují k překonání loňského rekordu v tržbách. Pokud by Češi nakupovali po celý rok stejně jako v prvních třech měsících letošního roku, zvýšil by se podle společnosti Acomware celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

České e-shopy směřují k novému rekordu. Letos by mohly utržit o 15 miliard víc než loni. Více od redaktorky Barbory Kladivové

Podle výkonného ředitele společnosti Jana Penkaly stále stoupající zájem o e-shopy souvisí i s růstem maloobchodu obecně. „A samozřejmě i s tím, že řadu tradičních retailových prodejců zajímá tenhle způsob nakupování a svým zákazníkům nabízejí možnost objednávat přes internet. Takže je to trend, který tady bude určitě několik dalších let, kdy internet podle mě dál poroste v intencích 15 až 25 procent,“ odhaduje.

S větším nákupním apetitem Čechů přes internet v prvním čtvrtletí letošního roku souhlasí i prodejci. Podle mluvčí jednoho z předních internetových prodejců Michaly Gregorové pomohly k nárůstu tržeb - a to až o jednu pětinu - i povánoční výprodeje.

„I u nás je zájem zákazníků každým rokem větší, aktuálně rosteme zhruba o 20 procent proti minulému roku. Teď aktuálně zákazníci nakupují věci na ven, hodně se prodávají věci na zahradu, začínají se prodávat grily, ale třeba i sportovní vybavení,“ popisuje.

Češi objevují 'mobilní nakupování'

Navíc lidé k utrácení přes internet stále častěji využívají chytrých telefonů a tabletů. „Jen v prvním čtvrtletí letošního roku u nás nakoupilo přes mobil nebo tablet o celých 70 procent zákazníků více než za stejné období loňského roku,“ potvrzuje mluvčí dalšího z internetových obchodníků Šárka Jakoubková.

„K nejoblíbenějším položkám, které lidi nakupují prostřednictvím tabletu nebo mobilu, patří filmy, elektronické knihy nebo počítačové příslušenství. Zaznamenali jsme ale také prudký nárůst mobilních nákupů drogerie, kosmetiky nebo auto-moto doplňků,“ dodává.

Růst objednávek přes internet sleduje i jeden z velkých srovnávačů cen Heuréka. „Mobilní nakupování v Česku láme rekordy a v tomto segmentu vidíme významný růst. Podíl mobilních nákupů už překročil hranici 10 procent a meziročně se tak jedná o nárůst skoro 30 procent,“ říká mluvčí Heuréky Adéla Berková.

Podle společnosti Acomware bude obliba nakupovaní přes chytré telefony ještě stoupat. Obchodníci ale podle Jana Penkaly musí novému trendu přizpůsobit i nákupní aplikace.

„Dnes je podíl mobilu na návštěvnosti 17 procent, očekáváme, že na koci roku bude okolo 30 procent a zároveň že se zdvojnásobí obrat. Pro srovnání, ve Velké Británii je už podíl mobilů a tabletů přes 50 procent, tam už nastal zlom, že 50 procent obratu tvoří mobilní zařízení. Tam ještě nejsme, ale tak za tři nebo čtyři roky asi budeme,“ doplňuje Penkala.

Češi při nakupování v prvním čtvrtletí naklikali do internetových košíků zboží i za víc peněz. Průměrná objednávka tak vzrostla o 150 korun na necelých 1900 korun.

Tržby tuzemských internetových obchodů 2011 - 2016 | Foto: Český rozhlas

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme