Ministr dopravy musí hledat další peníze na stavby

Na podobě státního rozpočtu se ministři dohodli zhruba po hodině za jednacím stolem. Místo 9 miliard do Státního fondu dopravní infrastruktury půjdou na dopravní stavby miliardy 4.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klub Za starou Prahu upozoňuje na ohrožení vltavských břehů. Hrozí jim zástavba

Klub Za starou Prahu upozoňuje na ohrožení vltavských břehů. Hrozí jim zástavba | Foto: Monika Horská

Podle ministra financí Miroslava Kalouska se kredit Česka na finančních trzích zlepšuje a může si dovolit sáhnout na peníze určených na servis státního dluhu:

Přehrát

00:00 / 00:00

Schválení návrhu rozpočtu vládou Petra Nečase posala v Ranním Radiožurnálu reportérka Věra Vařeková

„Vzhledem k neustále stoupající důvěře ČR na finančních trzích je skutečně možné o dvě miliardy zkrátit náklady na dluhovou službu. Pokud se vláda rozhodla, že veškerou rezervu na kofinancování bude směřovat do fondu dopravní infrastruktury, je to v pořádku a je to právo vlády,“ uvedl.

Ministr dopravy Pavel Dobeš chce více peněz na dopravní stavby hledat dál. „Budeme se na ministerstvu snažit hledat úspory a na druhé straně jednat i na úrovni vlády.“ Už dříve upozorňoval, že v případě, kdy nebude rozpočet fondu navýšený, budeme vracet část unijních dotací

Ministr dopravy Pavel Dobeš | Foto: ČTK

V Ranním interview Radiožurnálu pak Dobeš zdůraznil, že v případě příznivého vývoje hospodářství má příslib, že se vláda bude snažit další prostředky do dopravní infrastruktury. „Do úterý příštího týdne máme předložit upravený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury s tím, že tam navýšíme 4 miliardy korun. V převážné míře půjde o stavby, které jsou zařazeny v operačním programu Doprava, to znamená o stavby kofinancované z EU, a to z toho důvodu, abychom omezili riziko vrácení prostředků.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O finacování Státního fondu dopravy mluvil v Ranním interview Radiožurnálu ministr dopravy Pavel Dobeš

Dobeš se bude snažit ušetřit na výkupech pozemků i na zavedení oponentních posudků. „To znamená, aby projektové kanceláře neprojektovaly příliš velké a drahé stavby.“

Podle profesora Františka Lehovce z dopravní fakulty ČVUT je nezbytné, aby se ministerstvo dopravy přes omezený rozpočet v příštím roce zaměřilo – vedle staveb spolufinancových EU - na opravu D1 a Pražský okruh.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozpočtu ministerstva dopravy jsme v Ozvěnách dne mluvili s Františkem Lehovcem z dopravní fakulty ČVUT

„Modernizace a rozšíření, byť jenom částečné, dálnice D1 v úseku Mirošovice – Kývalka, zhruba těch 160 kilometrů, kde ten technický stav už je natolik vážný, že ohrožuje bezpečnost provozu. Současně je třeba zahájit přípravu pokračování silničního okruhu kolem Prahy, to je ten úsek křižovatky dálnice D1 do Běchovic. Aspoň pro to nastartování stavby, to znamená výkup pozemků a přípravy, by prostředky měly být uvolněny,“ domnívá se dopravní expert.

Schodek státního rozpočtu na příští rok by neměl přesáhnout 105 miliard korun, tedy 3,5 procenta HDP.

Pro premiéra Petra Nečase bylo důležité i to, že pro návrh zvedli ruku všichni ministři. Opozice i sociální partneři ale vládě vytýkají, že nepracují s reálnými odhady vývoje ekonomiky.

Milan Kopp, Václava Marešová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme