130 miliard za 3 měsíce. Češi jsou jedničkou v Evropě v bezkontaktních platbách kartou
Češi si platební karty oblíbili a používají je nejčastěji ze všech obyvatel Evropy. Jen v prvním čtvrtletí s nimi uhradili zboží a služby za skoro 130 miliard korun. Vychází to z průzkumu Sdružení pro bankovní karty.
Částky, které lidé platí kartou, rostou velmi rychle. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2011 utratili Češi s pomocí karet necelých 56 miliard korun, v letošním prvním čtvrtletí to bylo přes 128 miliard korun. Za 6 let tak jde o nárůst o 131 procent.
Spolu s tím roste rychle i počet bezkontaktních karet. K poslednímu březnu mělo bezkontaktní funkci přes 10 milionů karet z celkového počtu necelých jedenácti a půl milionu, které banky vydaly.
Češi se naučili platit kartami i za drobné nákupy, třeba v trafikách, lékárnách nebo květinářstvích. Zatímco ještě v roce 2011 byla průměrná platba kartou 945 korun, dnes je to asi o 300 korun míň, tedy necelých 650 korun.
Podle Romana Kotlána, výkonného ředitele Sdružení pro bankovní karty, jsou Češi možná i jedničkou ve světě: „Je to zejména dáno tím, že téměř 90 % karet je v Čechách vydáváno bezkontaktně. V důsledku to znamená, že téměř každá transakce, která je prováděna kartou, je s technologií NFC. Tím pádem Česká Republika ve srovnání s ostatními zeměmi stává lídrem."
Podobný podíl bezkontaktních karet jako v Česku mají jen v Polsku. Naopak nejhůře vychází zhruba s pětinovým podílem Německo a Belgie.
Z bankomatů se vybírá dál
Podle Sdružení pro bankovní karty se od roku 2011 objem peněz vybraných v prvním čtvrtletí z bankomatů zvýšil o pětinu na necelých 166 miliard korun. V průměru si Češi vybírají u bankomatů necelé 4 tisíce korun.
Podle analytika Martina Petráška ze skupiny FG Forrest přivádí růst online nákupů ve Spojených státech ke krachu kamenné prodejny i celá obchodní centra, která se nepřizpůsobují trendu plateb online kartou.
V Česku sice zatím roste maloobchodní prodej ozhruba 3 % až 5 % ročně, takže bezprostředně nehrozí americký scénář. Reálným by se ale mohl stát třeba za pět let, protože objem online nákupů roste minimálně pětkrát rychleji než tržby v maloobchodě.
Rizikem pro kamenné obchodníky tak může být tzv. generace Z, tedy současných dvacátníků, kteří jsou odmala zvyklí zařizovat a nakupovat vše z domova a přes počítače online. Podle analytika Martina Petráška by tak kamenné obchody, které se nepřizpůsobí trendům a neumožní nákupy online, mohly mít v budoucnosti velké problémy.