130 miliard za 3 měsíce. Češi jsou jedničkou v Evropě v bezkontaktních platbách kartou

Češi si platební karty oblíbili a používají je nejčastěji ze všech obyvatel Evropy. Jen v prvním čtvrtletí s nimi uhradili zboží a služby za skoro 130 miliard korun. Vychází to z průzkumu Sdružení pro bankovní karty.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bezkontaktní platební karta

Bezkontaktní platební karta | Foto: Kateřina Křenová

Částky, které lidé platí kartou, rostou velmi rychle. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2011 utratili Češi s pomocí karet necelých 56 miliard korun, v letošním prvním čtvrtletí to bylo přes 128 miliard korun. Za 6 let tak jde o nárůst o 131 procent.

Spolu s tím roste rychle i počet bezkontaktních karet. K poslednímu březnu mělo bezkontaktní funkci přes 10 milionů karet z celkového počtu necelých jedenácti a půl milionu, které banky vydaly.

Češi se naučili platit kartami i za drobné nákupy, třeba v trafikách, lékárnách nebo květinářstvích. Zatímco ještě v roce 2011 byla průměrná platba kartou 945 korun, dnes je to asi o 300 korun míň, tedy necelých 650 korun.

Podle Romana Kotlána, výkonného ředitele Sdružení pro bankovní karty, jsou Češi možná i jedničkou ve světě: „Je to zejména dáno tím, že téměř 90 % karet je v Čechách vydáváno bezkontaktně. V důsledku to znamená, že téměř každá transakce, která je prováděna kartou, je s technologií NFC. Tím pádem Česká Republika ve srovnání s ostatními zeměmi stává lídrem."

Podobný podíl bezkontaktních karet jako v Česku mají jen v Polsku. Naopak nejhůře vychází zhruba s pětinovým podílem Německo a Belgie.

Z bankomatů se vybírá dál

Podle Sdružení pro bankovní karty se od roku 2011 objem peněz vybraných v prvním čtvrtletí z bankomatů zvýšil o pětinu na necelých 166 miliard korun. V průměru si Češi vybírají u bankomatů necelé 4 tisíce korun.

Podle analytika Martina Petráška ze skupiny FG Forrest přivádí růst online nákupů ve Spojených státech ke krachu kamenné prodejny i celá obchodní centra, která se nepřizpůsobují trendu plateb online kartou.

V Česku sice zatím roste maloobchodní prodej ozhruba 3 % až 5 % ročně, takže bezprostředně nehrozí americký scénář. Reálným by se ale mohl stát třeba za pět let, protože objem online nákupů roste minimálně pětkrát rychleji než tržby v maloobchodě.

Rizikem pro kamenné obchodníky tak může být tzv. generace Z, tedy současných dvacátníků, kteří jsou odmala zvyklí zařizovat a nakupovat vše z domova a přes počítače online. Podle analytika Martina Petráška by tak kamenné obchody, které se nepřizpůsobí trendům a neumožní nákupy online, mohly mít v budoucnosti velké problémy.

Barbora Kladivová, Dominika Perlínová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme