‚Nepatrný zlomek jízdenek.‘ Stát nemusí na zastropování slev na jízdné ušetřit, úsporu neumí vyčíslit

Stát netuší, o kolik přišel „zneužíváním“ slev na jízdné dopravcem, o kterém nedávno mluvil premiér Andrej Babiš (ANO) a kvůli němuž rozhodl kompenzace za slevy omezit. Společnost Leo Express, kterou premiér v té souvislosti zmínil a která ve špičce prodávala jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než tisíc korun, totiž podle resortu dopravy zároveň prodávala jízdenky i hluboko pod cenou. Ministerstvo dopravy tak neumí vyčíslit, kolik se zastropováním kompenzací ušetří.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak společnosti Leo Express | Zdroj: LEO Express

„Je velmi složité vyčíslit, na kolik to ‚státní kasu‘ přišlo. Zmíněný dopravce totiž kromě skutečně drahých jízdenek prodával i skutečně levné jízdenky – při včasném nákupu nabízí cenu jízdenky Praha – Ostrava i za 99 Kč, což je hluboko pod běžnou cenou ostatních dopravců,“ uvedla na dotaz iROZHLAS.cz mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Na takto levných jízdenkách tedy stát podle jejího vyjádření naopak „výrazně ušetřil“.

Rekordní měsíc. Slevy v dopravě vyšly v září na 578 milionů, podle resortu je to kvůli začátku školy

Číst článek

Server Zdopravy.cz před několika týdny upozornil na extrémní případy, kdy si Leo Express účtoval velmi vysoké ceny za jízdné z Prahy do Ostravy. Premiér Babiš na to reagoval prohlášením, že 75procentní slevy na jízdné pro žáky a důchodce, které jeho vláda od loňského září zavedla, nemůžou soukromí dopravci zneužívat.

„Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili cen jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával,“ řekl Babiš na veletrhu Rehaprotex v Brně.

Z vyjádření ministerstva dopravy ale vyplývá, že extrémně navýšené jízdné se týkalo jen velmi malého množství jízdenek a na státní rozpočet a celkovou výši kompenzací nemuselo mít vliv. „Celkově nelze ztrátu vyčíslit tak, že sečteme pouze ‚drahé‘ jízdenky a dopočítáme, o kolik překročily strop. Pokud dopravce držel ‚rozumnou průměrnou‘ cenu, tedy v souhrnu za drahé i levné jízdenky, pak by ke ztrátě fakticky vlastně nedošlo,“ připustila Rezková.

Úspora pro stát?

Ministerstvo dopravy už na konci října avizovalo, že od nového roku bude omezovat kompenzace podle počtu ujetých kilometrů. „Kdyby tedy například cena za jízdenku mezi Prahou a Ostravou dosáhla až 1200 korun, stát podle nového stropu proplatí za slevu výrazně méně, a to maximálně 389 korun,“ napsalo v tiskové zprávě.

Vladimír Kremlík | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Jak se toto opatření promítne do výše kompenzací – a zda se díky němu náklady státu sníží – ministerstvo dopravy neví. „K dotazu, jak se opatření promítne do výše kompenzací, čili kolik by mohl stát ‚ušetřit‘, uvádíme, že se tato problematika týká nepatrného zlomku jízdenek. Ceny překračující nově zaváděný limit podle našich dosavadních poznatků používá pouze jeden dopravce,“ vysvětlila Rezková.

To potvrzuje i Sedlařík z Leo Express. Podle něj k výraznému vychýlení ceny a zdražení, které vedlo k vyšším kompenzacím, docházelo jen přibližně u jednoho procenta posledních volných jízdenek. „Vlivem našeho zastropování dojde k poklesu celkové výše kompenzací pro naši společnost přibližně o pět procent, což dokládá, že jen minimum cen bylo prodáváno za zmiňované vyšší ceny,“ uvedl.

Server iROZHLAS.cz dlouhodobě sleduje ve speciální aplikaci výši kompenzací v čase i mezi jednotlivými dopravci. Z dat vyplývá, že kritizovanému Leo Expressu bylo letos v září na kompenzacích vyplaceno téměř 13 milionů korun. RegioJet za jízdné na železnici vyúčtoval ministerstvu dopravy přes 32 milionů korun.

V grafu si můžete zvolit období, které vás zajímá, a součty se automaticky aktualizují. Dopravci v tabulce pod grafem jsou seřazení sestupně podle objemu proplacených slev ve vybraném období. Kliknutím na počet vystavených faktur u každého dopravce zobrazíte zdrojová data. (Text pokračuje pod aplikací.)

Vlastní zastropování

Sama společnost Leo Express přistoupila po kritice k vlastnímu internímu hornímu stropu jízdenek. Nově stanovila maximální cenu jízdného na 599 korun, kompenzace by tak měla v nejvyšším případě dělat 449 korun na jednu jízdenku. Velmi vysoké ceny za některé jízdné v některé časy vysvětluje zvláštním systémem určování cen.

Kolik a komu platí stát za levnější jízdné pro studenty a důchodce? Odpověď najdete v aplikaci

Číst článek

„Leo Express využívá od roku 2012 systém dynamického jízdného, kdy prodáváme jízdenky již za 99 korun a v průměru jsme tak nejlevnějším dopravcem. Čím dříve si zákazník zakoupí jízdenku, tím je pro něj levnější. Cena poté stoupá s blížícím se termínem odjezdu a obsazeností daného spoje,“ uvedl pro iROZHLAS.cz mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Tímto algoritmem je podle něj automaticky spravováno deset milionů cen.

Podle Sedlaříka přitom takový způsob určování cen není v rozporu s pravidly, která nastavuje stát. „Je to systém, u kterého samo ministerstvo dopravy uvedlo, že je v souladu s pravidly pro výpočet kompenzací za státní slevy a neporušujeme tím výměr ministerstva financí,“ dodal.

Z dat serveru iROZHLAS.cz vyplývá, že kompenzace vyplacené společnosti Leo Express od počátku zavedení slev na rozdíl od jiných dopravců každý měsíc stoupají.

Společnost to zdůvodňuje vyšším zájmem cestujících. „Leo Express dlouhodobě zaznamenává růst počtu zákazníků ve všech přepravovaných skupinách. V loňském roce jsme přepravili 1,8 milionu cestujících, letos plánujeme přepravit přes dva miliony. Meziročně stoupl počet cestujících za první polovinu roku na 1,25 milionu,“ vysvětlil jeho mluvčí.

Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě ve výši 75 procent. Za první rok fungování slev, tedy od loňského září do srpna letošního roku, stát dopravcům vyplatil téměř 5,6 miliardy korun.

Tereza Čemusová a Petr Kočí