Aerolinky musí platit odškodné i kvůli závadě, rozhodl Soudní dvůr EU

Aerolinky budou muset zaplatit cestujícím odškodné i v případě, že se let zpozdí nebo zruší kvůli technické závadě. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie. Technické závady doteď spadaly do takzvaných mimořádných okolností, u kterých dopravci náhradu škody platit nemuseli.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo | Foto: Fotobanka Pixabay

Technická závada, srážka s ptákem nebo třeba zásah blesku patří mezi nejčastější důvody dopravců, proč cestujícím odškodné nevyplácejí.

Podle Veroniky Sládkové ze společnosti Click2Claim, která letos vymohla peníze pro zhruba dva tisíce klientů, aerolinky stále častěji sázely na takzvané mimořádné okolnosti:

„Klasický případ je to, že aerolinka se s vámi buď vůbec nebaví, nebo vás odbydou obligátní větou: ‚Byly to mimořádné okolnosti, nemáte nárok na kompenzaci.‘ Pokud vám aerolinka tvrdí, že ten let byl zrušen nebo zpožděn z mimořádných důvodů, tak vy jako fyzická osoba se v zásadě nemáte šanci dopídit, jestli říkají, nebo neříkají pravdu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Aerolinky musí zaplatit odškodné i kvůli technické závadě letadla, rozhodl Soudní dvůr EU. Podrobnosti zjišťovala Veronika Švejdová

Mimořádné okolnosti totiž podle předpisů Evropské unie nepodléhají finančnímu odškodnění. Podle advokáta Petra Nováka z portálu Vašenároky.cz by ale mezi ně technická závada patřit neměla.

„Těmi typickými mimořádnými okolnostmi by měla být třeba stávka, politické nepokoje nebo počasí. Neměly by mezi ně patřit okolnosti typu technické závady, protože se jedná o věc ve sféře dopravce, kterou by si měl pohlídat servisem a náležitou údržbou svých letadel,“ vysvětluje Novák.

K tomu se teď přiklonil i Evropský soudní dvůr, který přišel se zlomovým rozhodnutím. Odškodnění ve výši 600 eur, tedy v přepočtu asi 16 tisíc korun, musí jedna z aerolinek zaplatit pasažérce z Nizozemska.

V tomto případě se dopravce odvolával na mimořádné okolnosti způsobené závadou na palivovém čerpadlu. Podle rozsudku ale aerolinky musí odpovídat za stav letadla.

Soud také připomněl, že dopravci můžou na základě evropského práva vymáhat náhradu škody od třetí strany - třeba od výrobců vadných dílů.

Při zpoždění nebo zrušení letu mají cestující nárok na odškodnění až 600 eur

Číst článek

Návazný spoj do Česka nestihl kvůli technické závadě na letadle i Martin Šašek. Dovolená se mu stejně jako jeho přátelům prodražila.

„Při letu z Martiniku do Paříže došlo k technické poruše letadla a kvůli tomu bylo zpoždění osm hodin. Navazující let Paříž – Praha jsme nestihli a nakonec jsme museli na vlastní náklady kupovat z posledních financí 12 nových letenek,“ vzpomíná Šašek.

Letadlo, letoun, univerzální (ilustrační foto) | Foto: Anna Kottová

Na žádost o proplacení letenek i náhradu škody za zpoždění letu dopravce nereagoval. Vyřešil to až soud, který rozhodl ve prospěch cestujících.

Případ Martina Šaška není jediný. S leteckou společností se rozhodl soudit i Dennis Fridrich. Při zpáteční cestě z Londýna do Prahy měl jeho spoj čtyřhodinové zpoždění, údajně kvůli technické závadě.

„Na tabuli nebylo celou dobu nic. Asi až za hodinu se tam něco objevilo. Pořád se to posouvalo, pořád přidávali půl hodinu až na čtyři hodiny. Až v Praze jsme se dozvěděli, že letadlo bylo pokažené, takže nám poslali nějaké náhradní z Turecka, proto to trvalo tak dlouho, než přiletělo,“ popisuje Fridrich.

Každé desáté letadlo, které přilétá do Prahy nebo z ní odlétá, se opozdí. Ve většině případů jde ale jen o pár minut. Cestující můžou žádat odškodnění jen u více než tříhodinového zpoždění.

Anna Kottová, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme