Aerolinky odmítají platit za emise, hrozí zdražením letenek

Létání v Evropě výrazně zdraží, tvrdí evropské aerolinky, které odmítají plán Evropské unie na zavedení poplatků za vypouštění škodlivých emisí do ovzduší. Výrobce letadel Airbus a velké letecké společnosti napsaly protestní dopis hlavním členským zemím Unie. Varují v něm před důsledky zavedení pokut za emise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A380 | Foto: Airbus

Ty by si měly aerolinky kupovat podle toho, kolik škodlivin vypustí do ovzduší. Airbus a společnosti, jako je Lufthansa, Air France nebo British Airways, tvrdí, že je plán těžce ekonomicky poškodí. Bojí se, že poplatky za emise výrazně prodraží létání, přitom už teď se propadají do ztrát kvůli vysoké ceně ropy.

Pokud se zavedou pokuty za emise, může se podle aerolinek let z Evropy do Ameriky prodražit v přepočtu zhruba o tisíc korun. Evropská komise to vidí přesně opačně. Podle ní budou poplatky tak malé, že způsobí zdražení o 2 nebo 3 eura.

Aerolinky se obrátily přímo na premiéry Británie, Francie, Německa a Španělska. Chtějí je přesvědčit o tom, že emisní povolenky ohrožují zaměstnanost a obchodní podmínky v jejich sektoru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský upozornil v Ozvěnách dne na neudržitelnost evropského nařízení

Platit za emise mají v rámci Unie i letecké společnosti z jiných zemí světa. Američané nebo Číňané to už teď tvrdě odmítli. Evropské aerolinky se proto obávají obchodní války.

Čína zvažuje kvůli novému poplatku zrušení objednávky několika desítek letounů u Airbusu, firma mluví o možném zániku až dvou tisíc pracovních míst. Rusko zase tvrdí, že zakáže evropským aerolinkám lety přes Sibiř.

Evropská komise namítá, že letectví produkuje stále víc škodlivin, a mělo by za ně proto platit. Letenky prý navíc kvůli poplatkům zdraží jen zcela minimálně. Unie od povolenek očekává, že pomohou snížit emise CO2 do roku 2020 o pětinu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O emisních povolenkách v letectví mluvil ve Světě o jedné Miroslav Havránek z Centra pro otázky životního prostředí

Neochotu leteckých společností kupovat emisní povolenky do jisté míry chápe i analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. „Je to opatření, které není trhu úplně vlastní a tržní prostředí ohrožuje,“ tvrdí.

„Evropská unie bojuje za snížení emisí, na druhou stranu je to otázka efektivnosti. Letecká doprava není největší znečišťovatel a Evropská unie se vlastně ocitla jako samotný voják v poli. Všechny ostatní strany jsou proti ní a tlak z Ameriky, Asie i od evropských společností je značný a zesílí natolik, že asi bude muset najít nějaké kompromisní řešení,“ předpokládá.

Naopak podle Miroslava Havránka z Centra pro otázky životního prostředí je Evropa v přijímání podobných opatření velmi progresívní a cítí se být světovým lídrem v boji proti změně klimatu. Nutné ale bude řešení na globální úrovni.

„Je to řešení, které se od Kjótského protokolu neustále hledá, jakým způsobem začlenit rozvíjející se ekonomiky nebo transformující se ekonomiky do systému redukce emisí skleníkových plynů. Souhlasím s tím, že by mělo být nějakým způsobem globální, ale je to věc, která je na dlouhé míle, protože každý stát má své preference a zájmy, které si hájí,“ poznamenal Havránek ve Světě o jedné.

Ondřej Houska, Lucie Maňourová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme