Aerolinky vyčíslily ztráty způsobené sopkou na 30 miliard

Odškodnění kvůli týdennímu chaosu v letecké dopravě nežádají jen cestující, kteří uvízli v zahraničí nebo se nedostali na dovolenou, ale také aerolinky. Jejich mezinárodní asociace vyčíslila celkovou škodu na více než 30 miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odlety

Odlety | Foto: Tomáš Adamec

Pro letecký průmysl to podle asociace může být smrtící rána. Rostoucí ceny paliva a klesající poptávka už loni stály letecké společnosti 170 miliard korun. Letos i bez výbuchu sopky očekávaly ztráty ve výši 50 miliard.

Aerolinky svorně tvrdí, že uzavírka evropského leteckého prostoru byla zbytečná, protože se opírala o teoretické modely a ne skutečná pozorování sopečného prachu. Státy by proto měly ušlý zisk nahradit. Na druhou stranu se vlády hájí tím, že daly přednost bezpečnosti cestujících.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu mluvil v Ozvěnách dne Radiožurnálu analytik Ondřej Moravanský

Evropská komise už dříve povolila jednotlivým členským státům odškodnit letecké společnosti, které se kvůli islandské sopce Eyjafjallajökull dostanou do problémů. Možnosti zažádat o státní podporu už využily British Airways. A dá se předpokládat, že další budou následovat.

Jak ale v Ozvěnách dne Radiožurnálu upozornil analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský, například německá vláda už před pár dny dala dost jasně najevo německým aerolinkám, že od ní pomoc čekat nemůžou, že vláda nebude působit v roli nějaké pojišťovny.

„Samozřejmě problémy v současné krizi mají aerolinky, těm se peněz nedostává, vládám se také peněz nedostává. Takže je to ještě otevřená věc, ale myslím si, že v horizontu dnů, týdnů by mělo být alespoň trochu jasněji.“

Igor Maňour, Marika Táborská, Ondřej Bouda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme