Airbus a boeing se ve Farnborough předhánějí v množství zakázek

Nový boeing 787 Dreamliner je největší atrakcí aerosalónu Airshow 2010, který dnes začal v britském Farnborough. Patří k největším přehlídkám leteckých strojů, technologií a vybavení na světě. Účastní se jí asi tisícovka vystavovatelů ze čtyř desítek zemí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový Boeing 787 Dreamliner | Foto: The Boeing Company

Letiště ve Farnborough, které leží asi padesát kilometrů od Londýna, se každé dva roky stává úžasnou přehlídkou nejmodernějších strojů, které se dokáží pohybovat vzduchem. Řada z nich své schopnosti předvádí přímo na obloze.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dění na leteckém salónu ve Farnborough sleduje redaktor Jan Skalický.

Pro zkušební Dreamliner byla cesta na aerosalón prvním letem mimo Spojené státy. Výjimečný je tím, že jde o první komerční letadlo na světě vyrobené z karbonových kompozit namísto hliníku.

„Boeing uvádí, že padesát procent konstrukce je z uhlíkového vlákna, tedy z nekovových materiálů. Konkrétně je to tedy celý trup, což sebou u tohoto typu přineslo další možnosti, ať už v provozu nebo v uspořádání vnitřních prostor. Zcela nové materiály jsou lehčí, odolnější, to znamená, že umožní potom stavět letadlo o nižší hmotnosti. Tím se zase zlevňuje jeho provoz,“ říká letecký publicista Martin Salajka.

Emisní povolenky po roce 2012

Na snižování spotřeby paliva a také množství vypouštěných emisí CO2 se teď výrobci letadel zaměřují. Už proto, že aerolinky v Evropě si budou muset po roce 2012 kupovat emisní povolenky.

Pohled do prostoru pro cestující | Foto: The Boeing Company

Podle leteckého experta Jana Lajky z Vysoké školy obchodní ale letadla životní prostředí ovlivňují stále méně. Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA předpovídá, že se situace ještě zlepší.

„V této vizi se říká, že v roce 2050 díky bouřlivému rozvoji technologií budou prakticky nulové emise CO2. Zejména z toho důvodu, že se mají používat biopaliva, která se dneska velice intenzivně zkoumají. Některé předpovědi dokonce říkají, že budou využívány i městské odpady, které by se daly zpracovat na biopalivo,“ podotýká Lajka.

Oživení v letecké dopravě

Odborníci počítají s tím, že se na aerosalónu ve Farnborough projeví známky oživení v letecké dopravě. Potvrzuje to už obří objednávka dubajské společnosti Emirates na třicet boeingů 777, podle katalogových cen za zhruba sto osmdesát miliard korun.

Konkurenční airbus kontroval ohlášením objednávek od leasingové společnosti Air Lease a ruského Aeroflotu za sto dvacet miliard korun.

Obchodní jednání ve Farnborough potrvají do pátku. Víkend bude patřit tradičně velkolepé letecké přehlídce nejmodernějších i historických letadel, kterou budou sledovat desítky tisíc diváků.

„Ona je to nějaká britská tradice. Lidé tady k letectví mají úplně jiný vztah než jinde. Na letecké dny zde chodí celé rodiny. Nikde na světě není tolik leteckých muzeí jako ve Velké Británii. Každý, kdo tady sežene jedno staré letadlo, tak si udělá doma muzeum. V řadě z nich jsou tady opravdové skvosty, které nejsou nikde na světě. Oni se z létaní prostě dokážou radovat,“ dodává Martin Salajka.

Jaroslav Skalický, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme