Akcie Volkswagenu padají, skandál s emisemi odkrojil 15 miliard eur

Akcie německé automobilky Volkswagen zahájily obchodování propadem o více než 20 procent. Jde o největší ztrátu za posledních šest let. Investoři tak reagovali na páteční obvinění úřadů, podle kterých firma falšovala údaje o toxických emisích.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Muž prochází kolem loga koncernu Volkswagen v Dillí (archivní foto)

Muž prochází kolem loga koncernu Volkswagen v Dillí (archivní foto) | Zdroj: Reuters

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila Volkswagen, že do svých vozů nainstaloval speciální software, který skryje skutečnou hladinu emisí. Tím tedy obchází zákony na ochranu ovzduší.

Teď musí společnost stáhnout až půl milionu vozů, navíc firmě hrozí pokuta ve výši až 18 miliard dolarů. Systém mají zabudovaný například modely Golf, Brouk, Audi A3 nebo třeba nejnovější model Passat.

Akcie Volkswagenu ztrácely po 12. hodině SELČ 19,5 procenta, čímž se dostaly na 129,75 eur. Z tržní hodnoty společnosti tak zmizelo asi 15 miliard eur.
Pramen: ČTK

Mnozí experti považují za pravděpodobné, že podobnou praxi využívají i další automobilky.

„Zatímco dříve to bylo tak, že v reálu jsme naměřili třeba o 30 procent horší emise, tak dneska některé výzkumy ukazují sedminásobek oxidů u dieselových motorů, což je velmi závažné. Proto si většina lidí od fochu myslí, že je to skutečně velice rozšířený problém,“ říká redaktor Světa motorů Martin Frei.

Největší ztráta za posledních 6 let

Akcie automobilky zahájily pondělní obchodování propadem o více než 20 procent - a to je tedy nejhlubší ztráta od roku 2009. Akcie si odepisují skoro pětinu hodnoty a dostaly se k úrovni 130 eur.

Volkswagen musí v USA stáhnout půl milionu vozů. Kvůli manipulaci s emisemi

Číst článek

Zpráva zasáhla celý automobilový sektor. Například Audi klesá o 6 procent, Porsche o 17 procent, Daimler si odepisuje skoro 3 procenta.

„Tlak, který se dnes na automobilkách projevuje, je spíše daný celkovou silou Volkswagenu a jeho dominantní pozicí na evropském trhu. Pročež ona dokáže ovlivnit a stahovat navázané automobilky a dodavatele komponentů,“ říká analytik společnosti Patria Jan Šumbera.

Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě, a do roku 2018 se dokonce chce stát největším producentem automobilů na světě. Podle analytiků je ale teď otázkou, zda společnosti tato zpráva neuškodí na pověsti dlouhodobě.

mkp, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme