Žádné pokladny, žádné fronty. Amazon otevřel obchod budoucnosti

Společnost Amazon otevřela automatizovaný obchod nové generace s potravinami a potřebami pro domácnost. V americkém Seattlu začal plně fungovat po více než roce zkušebního provozu. Firma podle agentury Reuters očekává, že by moderní způsob prodeje mohl výrazně zvýšit obrat.

Seattle Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Provoz obchodu, který dostal název Amazon Go, je založen na systému kamer a senzorů, které hodnotí, co si vzali zákazníci z pultů a co do nich vracejí. V marketu nenarazíte na pokladny, a tedy ani na fronty netrpělivých zákazníků u nich. Lidé jsou totiž zkasírováni tak, že si Amazon strhne částku z jejich platebních karet. 

Amazon zatím neprozradil, zda nebo kdy založí další podobné obchody, ani neuvedl, jestli zvažuje širší využití použitých technologií ve své síti větších a komplexnějších supermarketů Whole Foods. Novou technologii nicméně začal testovat již v prosinci 2016 a původně odhadoval, že zákazníci začnou do „obchodů budoucnosti“ chodit už začátkem loňského roku.

Tento plán ale narážel na potíže. Podle Reuters k nim patřilo obtížné rozlišování osob s podobnými postavami, zmatky při testovacím provozu také působily děti, které odnášely zboží na nesprávná místa. 

Viceprezidentka Amazonu Go Gianna Pueriniová ale uvedla, že obchod v Seattlu už teď funguje velmi dobře a vyplatil se prý sběr potřebných dat v předchozích letech. Pueriniová poukazuje na to, že technologie ještě nedávno nebyla dostupná a důležitý byl zejména pokrok v oblasti strojového učení. Ilustrovala ho na balení dvou takřka totožných nápojů, které ale přesto technologie bezpečně rozeznala. 

Aplikaci, nebo prázdný košík

Obchod o rozloze 167 metrů čtverečních je v Seattlu umístěn v tamním ústředí společnosti Amazon. Zákazník, který chce začít nakupovat, musí nejdříve nechat oskenovat aplikaci Amazon Go na svém chytrém telefonu a projít branou, která pouští po jednom člověku. Polotovary pak najde zákazník u vchodu, dál v obchodě jsou umístěny menší potraviny včetně masa nebo mixovaných salátů. V sekci vína a piva kontroluje identitu zákazníků zaměstnanec Amazonu. 

Když někdo projde branou se zbožím, stáhnou se mu peníze z účtu. Pokud nakupující zboží vrátí na jeho místo, Amazon položku z jeho virtuálního košíku odstraní, uzavírá agentura Reuters.

Text vznikl pro pořad Svět ve 20 minutách Českého rozhlasu Plus. 

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme