Američané pomůžou ekonomice utrácením, v Evropě to neplatí

Černý pátek, který oficiálně startuje nákupní horečku před koncem roku, naznačil, že vánoční tržby budou v USA trhat rekordy. Maloobchodníci hlásí jejich nárůst o 6,6 procenta na historicky nejvyšších 11,4 miliardy dolarů. Nejen proto se očekává, že dnešní volné pokračování Černého pátku, tedy Kybernetické pondělí, kdy spotřebitelé nakupují ve velkém přes internet, přinese další maxima.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na 'Černý pátek' začíná v Americe předvánoční nákupní horečka | Foto: Reuters

Američané na Černý pátek utráceli i navzdory devítiprocentní nezaměstnanosti a spekulacím o zpomalení ekonomiky. Podle ekonoma GE Money Bank Petra Gapka je ale důležitá tvorba pracovních míst, která více vypovídá o trhu práce a která v poslední době naznačuje mírný optimismus.

Ekonomika USA je tradičně založena na spotřebitelských výdajích, a když se vede dobře domácnostem, vede se dobře i celé ekonomice. „Pokud Američanům vydrží chuť utrácet několik dalších měsíců, může výrazně pomoci růstu americké ekonomiky,“ hodnotí Gapko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ekonom GE Money Bank Petr Gapko varuje před upozorňuje ve Světě o desáté na rozdíly mezi americkými a evropskými spotřebiteli

Vánoční období se tradičně dostává do rozporu s ekonomickým vývojem, a růst spotřeby tedy může nastat i v Evropě. Zdejší situace se ale od té americké výrazně liší a nelze předpokládat, že by Vánoce mohly způsobit obrat v evropském ekonomickém vývoji.

V Evropě může být utrácení podle Gapka jakýmsi únikem od dluhové reality, která se však může vrátit v další, o něco nepříjemnější podobě.

Lze předpokládat, že i čeští spotřebitelé budou před Vánoci utrácet, stejně jako během krize v roce 2009. „Nicméně v naší ekonomice bude daleko více záležet na tom, jak se povede Německu a dalším důležitým obchodním partnerům. Jedinou cestu k růstu totiž momentálně vidím v zahraničním obchodě,“ upozorňuje Gapko.

Podle miniankety agentury ČTK jsou čeští spotřebitelé ochotni si na dárky půjčit o něco více než loni. To vidí Gapko jako velmi nebezpečné:

„Vánoční dárky na dluh jsou velkým neduhem českých domácností. Český spotřebitel si totiž neuvědomí, že dárky si nakoupí jednou, ale bude je splácet v průměru několik dalších let. Další Vánoce tak budou chudší.“

Zároveň se však prý mohou stát letošní Vánoce příležitostí pro praktické nákupy, které spotřebitelé odkládali. Mohli by si tak pořídit nějaký velký společný dárek, jako novou ledničku nebo auto. V tom případě zadlužení určitý smysl má, pokud je rozumné.

Roman Chlupatý, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme