Americký Boeing utrpěl porážku na japonském trhu. Airbus získal obří zakázku
Do Japonska, tradičního odbytiště amerického výrobce letadel Boeing, vtrhl evropský Airbus. Boeing přitom dosud zaujímal na jednom z nejdůležitějších trhů světa trhu dominantní postavení, držel podíl více než 80 procent. Těžil hlavně ze spolupráce s japonskými dodavateli a z politického přátelství Tokia a Washingtonu. Teď ale Airbus získal historickou objednávku.
Největší japonské aerolinky Japan Airlines si objednaly 31 letadel A350 s opcí na nákup dalších 25 strojů. Japonský dopravce objednává od Airbusu vůbec poprvé, pro evropského výrobce jde zase o největší objednávku letadel A350 od počátku letošního roku.
Japonci zanevřeli na Boeing, protože jeho nový vlajkový letoun Dreamliner provázejí potíže. Nejprve vývoj nabral zpoždění, pak se objevily technické závady a následně odstavení letadel z provozu. Důvodem bylo přehřívání baterií.
Obraz amerického výrobce tak byl poškozen a podle analytiků se objevily také pochybnosti, zda je Boeing schopen dodávat letadla včas.
Roli hraje i vnitřní vývoj v Japonsku. Japan Airlines patří mezi největší odběratele letadel Dreamliner. Vedení největší firmy už ale tolik nepodléhá tlaku domácí vlády. V roce 2010 musel aerolinky zachraňovat stát, loni se ale vzpamatovaly a znovu vstoupily na trh. Japonský stát v nich tak ztratil vliv.
Katalogová hodnota objednávky činí 9,5 miliardy dolarů. Konečná cena ale obvykle bývá výrazně nižší, protože výrobci poskytují při větších objednávkách slevy. První letadlo mají aerolinky dostat v roce 2019.
Airbusu se touto zakázkou otevírají dveře k další velké japonské společnosti ANA. Ta bude potřebovat nahradit stárnoucí flotilu svých 25 Boeingů 777. Tato letadla jsou hlavním konkurentem strojů A350.
Airbus a Boeing dlouhodobě soupeří o vedoucí pozici na světovém trhu s letadly. Loni vedli Američané, když získali o zhruba třetinu více zakázek než Airbus. Letos to ale kvůli potížím Boeingu s novým typem letadla vypadá naopak. Airbus má přibližně o polovinu více zakázek. Například do Indonésie dodá 234 letadel za v přepočtu 475 miliard korun.