Americký koncern Ford prodal proslulou britskou automobilku Aston Martin

Vedení amerického automobilového koncernu Ford se odhodlalo prodat proslulou britskou značku Aston Martin. Rozsahem výroby to není velká automobilka, ale je známá jako prestižní britská značka. Ford už vloni oznámil propouštění tisíců zaměstnanců a zavírání továren ve Spojených státech i Mexiku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aston Martin DB9

Aston Martin DB9 | Foto: Ford Motor Company

Pro některé odborníky je prodej Aston Martinu trochu překvapením. Ford totiž doslova pozvedl Aston Martin z popela. Tato kdysi prestižní firma specializující se na výrobu luxusních supervozů se totiž ocitla v devadesátých letech na pokraji zániku a prodávala jen desítky aut ročně. Američané ale automobilku doslova probudili k životu, takže vloni prodala rekordních 7 tisíc aut. Ale teď potřebují kapitál na vývoj a výrobu modelů, které se budou prodávat v daleko větších obratech.

Prodej prestižní značky bude směřovat na pokrytí rekordní ztráty, která vloni dosáhla astronomické částky více než 12,5 miliardy dolarů. Ford prodal Aston Martin za 850 miliónů dolarů. Ale nechal si stále asi osmiprocentní balík akcí. Jeho krizi prohloubil hlavně pád v tom, v čem byl nejúspěšnější - velké osobní náklaďáčky, takzvané pickupy. Jejich prodej uvázl po loňské vlně zdražování benzínu. A stejně tak jsou v krizi Fordovy americké vozy střední třídy, zejména značka Mercury. Ta má totiž nejasné postavení mezi standardními vozy Ford a luxusním Lincolnem. Vedení Fordu teď zvažuje, nakolik bude drahé tuto značku zrušit. Stejně jako General Motors nedávno zrušil slavný Oldsmobile.

Vedení Fordu předpokládá, že bude ve ztrátě až do roku 2009. Do té doby bude brutálně osekávat náklady a vyvíjet nové modely. Ford přímo ohlásil, že mu nejde o počty vyrobených aut, ale o výši zisku koncernu. Ale snížení výroby a osekání portfolia může snížit význam Fordu. Zvláště, když se jeho hlavní konkurent General Motors jeví jako stále zdravější společnost. Tak zdravá, že může pohltit i Chrysler, který se zatím německému Daimleru nedaří zotavit.

Pro Brity bylo hořkou pilulkou, když Američané získali slavný Aston Martin. Jde přece o první vůz slavného agenta 007 Jamese Bonda a hlavně o prestižní značku. Ale Britové těch pilulek museli spolykat daleko víc. Asi nejvíc ponižující pro ně bylo, když lidový Volkswagen a pak BMW koupily britskou pýchu Rolls Royce. Mimochodem, americkému Fordu patří stejně slavné - kdysi britské automobilky Land Rover a Jaguar.

Vedení Aston Martinu si libuje, že může mít větší volnost než pod Fordem. I když kvůli té volnosti už Aston Martin jednou málem zanikl. Britskou automobilku koupilo mezinárodní konsorcium, které vlastní také Kuvajťané. Hlavní teď bude, jestli dokážou Aston Martin investičně podržet. A také, jak sami Britové přiznávají, jestli si udrží přístup k americkým, resp. Fordovým technologiím.

Milan Kopp, Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme